Mjölkgård i Kilafors med i pilotprojekt för att lagra solel

Antalet solcellsanläggningar har ökat markant i Sverige den senaste tiden men på mjölkgården Vallsänge i Kilafors har de en ännu ovanlig solrelaterad lösning. De har ett batterilager.

Sedan hösten 2017 har mjölkgården i Hälsingland deltagit i ett projekt för att undersöka möjligheterna med nätkopplade batterier i lantbruk.Solcellspanelerna på ladugårdstaket är kopplade till tre batterier om 10kWh/styck. Med hjälp av batterierna, som är kopplade till elnätet, jämnas produktion och förbrukning ut för att bidra till ett mer hållbart, robust och kostnadseffektivt energisystem.

Pilotprojektet drivs i samarbete med Vattenfall och Sveriges forskningsinstitut RISE och vi bjuder nu in media till öppet hus den 24 augusti för att berätta mer om den tekniska installationen, presentera purfärska resultat från projektet samt från en undersökning som RISE gjort kring vilka förväntningar lantbruk har på solceller och batterilager. Det kommer självklart ges tillfälle att se installationen, träffa lantbrukarna och ställa frågor.

Datum och tid: Fredagen den 24 augusti klockan 12.30 – ca 14.00

Hur anmäler jag mig: Mejla till: solbruket@vattenfall.com

Vi bjuder på en enklare lunchmacka och kaffe/te. Ange om du har allergier eller dyl.

Mer om projektet: http://solartestbed.se/om-projekten/solbruket/

För ytterligare information kontakta: Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92 alt 08-739 50 10.

Välkomna!

Taggar: