Nu erbjuder Vattenfall timmätning för alla

Report this content

Nu kan alla Vattenfalls elnätskunder se sin elförbrukning per timme. Vattenfall Eldistribution är först bland de stora elnätsbolagen i Sverige att erbjuda alla sina kunder timmätning utan extra kostnad.

– Du kan inte ta på elen, men se den. Vi tror att möjligheten att enkelt kunna följa sin förbrukning, timme för timme, ska öka kundernas kunskap och intresse för den egna elanvändningen. Samtidigt hoppas vi att det ska ge kunden större motiv och insikter för att energieffektivisera och utnyttja elmarknadens möjligheter att sänka elkostnaderna, säger Lars Edström, lokalnätschef vid Vattenfall Eldistribution.

Från och med den 1 oktober 2012 har alla elnätskunder i Sverige kunnat begära avläsning av timbaserade förbrukningsvärden genom att välja ett timbaserat elavtal.

– Nu får Vattenfalls elnätskunder automatiskt och utan extra kostnad möjlighet att följa sin elförbrukning timme för timme, antingen på ”Mina sidor” på vår hemsida eller via vår app med samma namn i en smartphone, säger Lars Edström. Våra elnätskunder behöver inte teckna ett timbaserat elhandelskontrakt för att använda denna tjänst. För att sänka elkostnaderna med denna typ av avtal måste kunden ha intresse och kunskap att förlägga en större andel av elförbrukningen till tider då elpriset normalt är lägre.

Timvärden på ”Mina sidor” ger kunden möjlighet att följa den totala förbrukningen och i viss mån även analysera förbrukningen för enskilda elutrustningar. Flera elhandelsföretag erbjuder också produkter med vars hjälp det går att i detalj analysera elförbrukningen i ett hem och fjärrstyra elutrustning som är ansluten till stickkontakter.

– Med denna nya tjänst ger vi våra kunder en utökad service som går längre än vad lagstiftningen av elnätsbolag kräver, säger Lars Edström.

Att gå från avläsning av dygnsvärden till timvärden innebär att Vattenfall Eldistribution går från att hantera 850 000 mätvärden till 19 miljoner mätvärden per dygn. Det omfattande arbete som detta innebär gör att det kan dröja någon vecka för vissa områden i Bergslagen och norra Roslagen innan funktionen med timmätning blir synlig på företagets hemsida.

För mer information:
Mikael Björnér, Vattenfall Eldistribution