Nu invigs Jönköpings första laddstation för större fordon

Vattenfall InCharge ska installera 30 nya laddplatser vid ett landmärke i Jönköping, före detta Eurostop. Utmärkande är att även större fordon, som husvagnar och bilar med släp, kommer att kunna ladda vid stationen. Ny ägare för fastigheten M2 Center är Cernera Fastigheter.

Utmed E4:an vid Jönköping ligger den nästan 13 000 kvm stora fastigheten M2 Center där flera nya butiker och restauranger håller på att etablera sig. Här installerar även Vattenfall InCharge den hittills största publika laddstationen för både destinations- och snabbladdning. Dessutom är en del av laddplatserna anpassade för större fordon som husbilar och bilar med släp.

– Effektiva laddstationer längs de stora vägarna är en viktig pusselbit i vår satsning för fossilfria transporter i hela Sverige. Och just bilar med släp har haft svårt att hitta laddplatser där de slipper koppla bort släpet. Laddplatserna vid M2 Center gör det nu betydligt enklare, eftersom båda får plats, säger Susanna Hurtig, chef på Vattenfall InCharge Norden.

De första tolv laddplatserna, med en laddeffekt på upp till 150 kW är klara. På platsen är det förberett med fundament och kablage för totalt 30 laddplatser. Ambitionen är att samtliga ska vara uppkopplade sommaren 2025. Snabbladdningsplatserna kommer att ha en trängselavgift som innebär att minutpriset ersätts med en trängselavgift som startar efter 1,5 timme.

– Vi får ofta höra att laddplatser används av bilister som inte laddar. Genom införandet av en trängselavgift hoppas vi kunna erbjuda ett bättre nyttjande av platserna, säger Susanna Hurtig.

Cerneras affärsidé är att utveckla och förvalta fastigheter i attraktiva lägen på tillväxtorter i Sverige. Vattenfall InCharges laddplats är först ut bland flera etableringar som linjerar med vår vision om fastigheten i Jönköping. Aktuellt för fastigheten är också att vi har utlyst en namntävling för att hitta ett nytt namn till området. Alla är välkomna med sina bidrag, säger Oskar Malmén, vd på Cernera Fastigheter.

– Är man ute på vägarna är det en perfekt kombination att kunna ladda och äta samtidigt. Man ska inte behöva anpassa sitt liv efter att köra elbil och ladda, elbilen och laddningen ska anpassa sig efter dig, säger Susanna Hurtig och tillägger:

– Den 29 maj kommer vi att fira denna milstolpe med att sänka priset på *laddning hela dagen. Alla befintliga och nya kunder är välkomna att snabbladda billigare denna dag.

*Priset på snabbladdningen kommer ligga på 2,50 kr/kWh under invigningsdagen den 29 maj när du betalar med InCharge app eller kort.

Fakta:

• Laddningshastighet upp till 150 kW.
  • 30 fordon kommer att kunna ladda samtidigt.
  • Ladda till 80% på 20-30 minuter.
  • Laddarna levererar vind- och vattenkraftsel märkt Bra Miljöval.
  • Flera betalningsalternativ finns: Via Vattenfall InCharge, Easy park och genom bilmärkenas egna appar. Betalterminal installeras i nästa steg.

För ytterligare information kontakta:
Heidi Stenström, pressekreterare Vattenfall, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com

Henrik Lideberg, marknadschef Cernera, 072-452 90 46, henrik.lideberg@cernera.se