• Vattenfall/

Nu lanseras Vattenfall InHouse– smarta energitjänster för fastighetsägare och bostadsrättsföreningar

Vattenfall InHouse erbjuder enkla och smarta energitjänster som inte kräver någon investering av fastighetsägaren. Tjänsten är abonnemangsbaserad och syftet är att underlätta för fastighetsägare att skaffa kostnadseffektiva och hållbara värme, el och elbilsladdlösningar.

– Vi har haft en nära dialog med många bostadsrättsföreningar och fastighetsägare och fått höra att det kan vara komplicerat att välja rätt energilösning. Jag håller med, det finns mycket att välja på och det är här Vattenfall InHouse kommer in och ska hjälpa våra kunder att få klimatsmarta och hållbara energilösningar, säger Magnus Hall, vd på Vattenfall.

Vattenfall InHouse kombinerar lokala och kundnära energilösningar och består av fyra delar; InHouse Värme, InHouse El, InHouse Laddning och InHouse Smart. Utifrån en kartläggning av fastigheten tar Vattenfall fram en anpassad lösning, antingen med en eller flera av InHouse delar.

Tjänsten är abonnemangsbaserad och du betalar en månadskostnad som inkluderar allt, även underhåll och återinvesteringar. Det innebär att Vattenfall tar den ekonomiska och tekniska risken.

– Det ska vara enkelt att skaffa till exempel solceller eller elbilsladdare. Vi hoppas att med InHouse kunna hjälpa fler fastighetsägare att investera i framtidens energilösningar, utan att binda kapital och behöva investera tid i att bygga upp kunskap internt, säger Mattias Tingvall, affärsutvecklingschef på Vattenfall.

Bostadsrättsföreningen Haga, i Solna, har en stark hållbarhetsprofil och var en av de första att installera laddstolpar i garaget. Nu efterfrågade de en innovativ och framtidssäkrad energilösning.

– Vi ville ha en energilösning som passar vår förening och våra 162 lägenheter och då landade vi i en kombination av både bergvärme och solceller. Utöver förnybar energi så kommer vi att kunna sänka våra el- och värmekostnader med drygt 100 000 kronor per år, säger Lennart Jonsson, ordförande i Brf Haga.

Mer information:
www.vattenfall.se/foretag/inhouse
Länk till video med Magnus Hall och Brf Haga

För ytterligare information kontakta:
Heidi Stenström, pressekreterare, telefon: 070-611 81 92, e-post:  heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls
pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post:
 press@vattenfall.com
:    facebook.com/vattenfallpressrum

twitter.com/Vattenfall_Se

Citat

Vi har pratat med många bostadsrättsföreningar och fastighetsägare och fått höra att det kan vara komplicerat att välja rätt energilösning. Jag håller med, det finns mycket att välja på och det är här Vattenfall InHouse kommer in och ska hjälpa våra kunder att få klimatsmarta och hållbara energilösningar.
Magnus Hall, vd på Vattenfall