Rekordregn pressar elpriserna

Priserna på elbörsen Nord Pool ligger långt under prisnivåerna samma period förra året och det gäller både korta och långa kontraktstider. Orsakerna är en rekordregnig vår, välfyllda vattenmagasin och rikligt med grundvatten.

Det har satt press på elpriserna i hela Norden och återspeglas även på de svenska elbolagens fasta avtalspriser. Vattenfalls ettårsavtal ligger just nu på 42,7 öre per kWh, jämfört med 56,4 öre per kWh förra året.

”Om en villakund väljer att binda sitt elpris på ett år nu, får familjen en lägre elkostnad på cirka 3500 kronor, jämfört med om man gjorde det för ett år sedan”, säger Magnus Holm, chef för Försäljning på Vattenfall.

Den hydrologiska balansen, det vill säga summan av snö, grundvatten och vatten i vattenkraftens magasin, är mycket bättre i år än förra året. Det skiljer cirka 25 TWh jämfört med förra året, vilket motsvarar el till Storgöteborg i 6 år.

”Marknadens bedömning är att den goda vattentillgången begränsar en eventuell uppgång av både korta och längre elavtal nu. Även spotpriserna har följt med ner, vilket gynnar kunder med rörliga avtal”, säger Magnus Holm.

Enligt SMHI har det varit en rekordregnig juni. Sedan 1786, har det i Stockholm aldrig regnat så mycket under juni månad som i år. Även i Norrland, där vattenkraftens reserver huvudsakligen ligger, har det kommit stora mängder nederbörd. I Piteå hade det fram till midsommar fallit 126 mm vilket redan nu gör juni 2012 till den näst blötaste junimånaden sedan mätningar påbörjades där 1860.

För mer information, kontakta:
Magnus Holm, chef Vattenfall Försäljning tel 08 699 86 40, mob 0702 11 04 97
Viktoria Raft, pressekreterare tel 08 739 61 75, mob 0722 32 06 31