Ringhals kärnkraftverk har levererat el i 40 år

Report this content

Vid ett seminarium i Varberg idag, firade Vattenfall att Ringhals – som är företagets största kraftverk – har producerat el i 40 år.

Ringhals kärnkraftverk har levererat el i 40 år och producerar årligen ungefär en femtedel av Sveriges elbehov.

– Ringhals har hittills levererat 775 miljarder kilowattimmar vilket är en oerhörd mängd el. Ni har all anledning att vara väldigt stolta över hur Ringhals bidragit till att förse hushåll och industrier med säkra och stabila leveranser genom åren, sade koncernchefen Øystein Løseth i sitt tal till jubilaren.

Kärnkraftverkets vd Eva Halldén lyfte fram den ”den mänskliga faktorn” i sitt tal.

– Det är tack vare alla de duktiga och kompetenta människor som arbetar, och under åren har arbetat vid verket, som vi nått dit vi är idag, sade hon.

Det var den 17 augusti 1974 som Ringhals 2 för första gången kopplades in på kraftnätet. Tio år senare - 1984 - togs den fjärde och senaste reaktorn i drift. De fyra reaktorerna har en installerad effekt på 3746 MW. Produktionskapaciteten är drygt 28 terawattimmar per år vilket motsvarar 17-20 procent av Sveriges elbehov. Kraftverket sysselsätter drygt 2500 personer.

För mer information, vänligen kontakta:
Anna Stålnacke, kommunikationschef Ringhals
Telefon via vxl: 0340-66 700

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se