Samarbete ger säkrare fjärrvärme i Piteå

Samarbete ger säkrare fjärrvärme i Piteå Ökad säkerhet och miljövänlig värmeproduktion är två fördelar då PiteEnergi ansluter sitt fjärrvärmenät till Vattenfalls nya kraftvärmeverk vid SCA Packaging Munksund. Det nya kraftvärmeverket som försörjer pappersbruket med ånga och el har varit i drift i snart ett år. Nu kommer anläggningen också att kunna bidra med värme till piteborna när PiteEnergi ansluter sitt fjärrvärmenät till anläggningen, enligt ett avtal som skrevs i höstas mellan PiteEnergi, SCA och Vattenfall. - Att ytterligare en industriell produktionsanläggning ansluts till fjärrvärmenätet ökar säkerheten i leveranserna till PiteEnergis kunder. I stället för att bygga nya egna reservcentraler för flis eller olja har vi valt att utnyttja en redan befintlig anläggning, som eldas med miljövänliga biobränslen. Detta är ett exempel på bra samarbete mellan industri och samhälle, säger Jan-Erik Forsman PiteEnergi och Göran Lundbäck, Vattenfall. En ny kulvertsträcka på cirka en kilometer och ny växlarutrustning i kraftvärmeverket har byggts. Anläggningarna ska tas i drift under februari 2003. Upp till 25 MW kan levereras till fjärrvärmenätet. Detta motsvarar effektbehovet för cirka 2 500 villor. Kostnaden för projektet beräknas till omkring tio miljoner kronor. Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon 08-739 50 10. För vidare information kontakta: Göran Lundbäck, Vattenfall, telefon 0920-77317, mobil 070-666 73 17. Jan-Erik Forsman, PiteEnergi, telefon 0911-648 68, mobil 070-316 48 68. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/27/20040805BIT20290/wkr0001.pdf