Stefan Dohler ny chef för BD Asset Optimisation and Trading

Stefan Dohler har utsetts till ny chef för Business Division Asset Optimisation and Trading (AOT). Han tillträder den 1 april i år och efterträder Harald von Heyden som lämnar Vattenfall 1 juli. Som chef för AOT kommer Stefan Dohler också att ingå i Vattenfalls koncernledning, EGM.

Stefan Dohler blir ansvarig för 650 medarbetare och för arbetet med driftoptimering av alla Vattenfalls produktionstillgångar. AOT bedriver också egen tradingverksamhet för handel med bland annat energiråvaror och kolkrediter.

– Stefan Dohler har lång erfarenhet från energibranschen och tar till sin nya tjänst med sig kunskaper från både inom och utanför Vattenfall. Jag är övertygad om att han kommer att utveckla Asset Optimisation and Tradings verksamhet och dessutom bidra med kompetens och variation inom Vattenfalls koncernledning. Jag ser fram emot vårt samarbete, säger Vattenfalls VD Øystein Løseth.

Stefan Dohler kommer senast från Vattenfalls Business Division Production där han är chef för Controlling. Han har tidigare bland annat varit chef för Vattenfalls eldistributionsverksamhet i Hamburg och finanschef för Vattenfalls centraleuropeiska verksamhet. Han har en bakgrund både som teknisk ingenjör och som företagsekonom, och har varit verksam inom energibranschen i 20 år.

– Efter mer än 10 år inom olika delar av Vattenfallkoncernen känns det naturligt att ta mig an en ny roll med en tydligt internationell inriktning. Arbetet med Asset Optimisation and Trading är en mycket utmanande uppgift med föränderliga villkor i en dynamisk omvärld. Jag ser nyfiket fram emot att träffa mina nya kollegor, säger Stefan Dohler.

Vattenfall offentliggör denna information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden.

En bild av Stefan Dohler finns att ladda ner från Vattenfalls bildbank: http://www.vattenfall.se/sv/bildbank.htm

För mer information, kontakta:
Ivo Banek, presschef Vattenfallkoncernen, mobil +49 171 866 21 54
Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, press@vattenfall.com