Stort batterilager i Övik laddar elbilarna i sommar

Elbilarna blir allt fler i Sverige och antalet hemestrande svenskar förväntas öka. Därför har Öviks kommun med partners beslutat sig för att möta efterfrågan av elbilsladdning med hjälp av Vattenfall samtidigt som de medverkar i ett testprojekt. Genom ett mobilt batterilager vid Gullviks Havsbad kommer invånare och besökare snabbt kunna ladda sina elbilar vid en av Höga Kustens finaste sandstränder.

I ett fem veckor lång samarbetsprojekt, från den 5 juli till den 8 augusti, mellan Vattenfall, Örnsköldsviks kommun, LFV, Örnsköldsvik Airport och Höga Kusten Destinationsutveckling AB, kommer invånare och besökare att erbjudas elbilsladdning med hjälp av ett batterilager vid Gullviks Havsbad som ligger i Höga Kusten och i ett av Unesco´s naturvärldsarv.

Det mobila batterilagret om 675 kWh och med integrerad laddning är en tjänst Vattenfall erbjuder under tjänsten ”Power-as-a-Service”.

Vattenfall har som mål att möjliggöra ett fossilfritt liv inom en generation vilket vi aktivt jobbar för med våra kunder. Ett bra exempel är just tjänsten där vi levererar mobila batterilager som innebär att man kan ladda många fordon samtidigt utan att belasta elnätet i onödan. ”Power-as-a-service” gör det enkelt för våra samarbetspartners att nå sina elektrifieringsmål då vi tar ansvar för batterilagret och dess funktion under hela resans gång, säger Torbjörn Johansson, chef för Vattenfall Network Solutions i Sverige.

Kommunen är välbesökt, speciellt under sommarperioden, och förra året fanns det elbilar som inte kunde ladda eftersom de i dagsläget närmare 60-talet laddstationer i kommunen inte räcker till. Att nu kunna erbjuda ytterligare laddning av åtta fordon samtidigt, vid campingen och det intilliggande friluftsområdet, tas positivt emot och ambitionen är att hitta mer permanenta lösningar.

De allra flesta tar sig hit med bil så jag ser väldigt positivt på den här satsningen. Vi har ett ambitiöst mål i Örnsköldsvik, som säger att vi ska vara klimatneutrala och energieffektiva år 2030. Att möjliggöra laddning av elfordon ligger helt i linje med denna målsättning. Jag hoppas att många tar chansen att använda den mobila laddstationen samtidigt som man njuter av en Höga Kusten upplevelse, säger Per Nylén, Kommunalråd (S) och Kommunstyrelsens ordförande i Örnsköldsviks kommun.

Sedan februari 2021 har LFV och Vattenfall ett forskningssamarbete LARC (LFV Aviation Research Center) vid flygplatsen i Örnsköldsvik där lösningar för fossilfria flygplatser ska utvecklas och kunna fungera som mall för andra flygplatser.

Laddplatserna vid batterilagret kommer från InCharge, som är Vattenfalls lösning för laddning. Hårdvara kommer från CTEK med kapacitet om 11 kW och laddar cirka 6-7 mil/timme.

För ytterligare information kontakta:
Heidi Stenström, pressekreterare Vattenfall, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Robert Gyllroth, Vd Örnsköldsvik Airport, 070-528 74 21, robert.gyllroth@oer.se
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com