Styrelse tillsätter utredning om påstådda ersättningar

Vattenfalls styrelse tillsätter en oberoende utredning gällande uppgifter om att Vattenfalls VD Øystein Løseth skulle ha erhållit en extra ersättning när Vattenfall 2009 köpte det nederländska företaget Nuon. Øystein Løseth välkomnar utredningen.

– Vi vill en gång för alla klargöra om det finns någon som helst substans i det rykte som florerar om att Øystein Løseth skulle fått någon extra ersättning i samband med köpet av Nuon. Vi tillsätter därför i fullt samförstånd med Øystein Løseth en oberoende utredning, säger Lars G Nordström, Vattenfalls styrelseordförande.

Obekräftade rykten om extra ersättning till Øystein Løseth i samband med Nuonförvärvet har tidigare cirkulerat. Men då nu namngivna uppgiftslämnare citerats i media tillsätts en utredning.

– Vi vill att man ska kunna känna fullt förtroende för att frågan är grundligt utredd, fortsätter Lars G Nordström.

Namnet på den som kommer att leda utredningen tillkännages inom kort.

– Jag välkomnar en utredning som kan sätta stopp för det här ryktet. Det är svårt att på egen hand värja sig för dessa anklagelser när inga underlag presenteras. Jag vill klargöra att jag inte har erhållit några extraordinära ersättningar. Jag fick i samband med övergången vanlig ersättning i form av lön, bonus och pension. Ersättningarna finns redovisade i Vattenfalls och Nuons årsredovisningar, säger Øystein Løseth.

För mer information, kontakta:
Vattenfalls pressavdelning 08-739 50 10, press@vattenfall.com