Svenska staten bekräftar Vattenfalls försäljning av brunkolsverksamheten

Den 18 april 2016 överlämnade Vattenfall ett förslag till ägaren, den svenska staten, att sälja sin tyska brunkolsverksamhet till det tjeckiska energibolaget EPH och företagets finansiella partner PPF Investments.

Efter en genomlysning av förslaget har nu ägaren bekräftat att den står bakom försäljningen.

Försäljningen förväntas slutföras den 31 augusti 2016. Affären är föremål för godkännande av den Europeiska Kommissionen.

Vattenfall offentliggör denna information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden.

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Taggar:

Vattenfall är ett ledande europeiskt energiföretag som i mer än 100 år elektrifierat industrier, levererat energi till människors hem och moderniserat vårt sätt att leva genom innovation och samarbete. Vi vill nu göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation. Därför driver vi omställningen till ett hållbart energisystem genom satsningar på förnybar produktion och klimatsmarta energilösningar för våra kunder. Vi har cirka 20.000 anställda och är verksamma främst i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Vattenfall ägs av den svenska staten. För mer information: https://corporate.vattenfall.se/