Testfamilj ska leva klimatsmart med bibehållen livskvalitet

Idag lanseras ett världsunikt test där en barnfamilj ska försöka ta sig ner till en utsläppsnivå på ett ton koldioxid per person och år och ändå leva ett vanligt liv. Projektet ”One Tonne Life” har initierats av de tre företagen A-hus, Vattenfall och Volvo Personvagnar.

– Vi ska konkret visa vad det innebär för en familj att leva koldioxidsnålt. Med rätt kunskap, rätt teknik och en konsekvent inställning tror vi att det är möjligt att närma sig ett ton redan i dag, utan att göra för stora avsteg från sitt vanliga liv, säger Torbjörn Wahlborg, chef för Vattenfall Norden.

Tillsammans kommer partnerföretagen i One Tonne Life att skapa ett hushåll där testfamiljens utsläpp går ner mot ett ton per person och år. Genomsnittet i världen idag ligger på cirka sju ton. Projektet ”One Tonne Life” har tre huvudsakliga beståndsdelar:

• Ett plusenergihus framtaget av trähusexperten A-hus och ritat av arkitekten Gert Wingårdh.
  • En batteridriven Volvo C30 DRIVe Electric som laddas med förnybar energi.
  • Vattenfall förser huset med ny smart teknik för mätning av familjens elförbrukning i realtid och bidrar med energiexpertis. Företaget bidrar även med solcellsteknik från ett delägt bolag och med förnybar el från vind- och vattenkraft via elnätet.

Testfamilj sökes
Husbygget i Hässelby Villastad pågår redan och nu börjar sökandet efter den familj som ska bo och leva i huset under ett halvår från början av 2011.

– Vi har en stark ambition att som trähustillverkare driva utvecklingen av klimat- och energieffektiva boendelösningar och hitta attraktiva koncept för husköparen. Hustypen i ”One Tonne Life” går att köpa inom kort och erfarenheterna och kunskaperna vi får i det här spännande projektet blir viktiga för oss i utvecklingen av framtidens småhus, säger A-hus vd Peter Mossbrant.

– Samarbeten som detta är viktiga för att ta oss från individuellt koldioxidsnåla produkter till ett genomtänkt klimatsmart liv, säger Olle Axelson, Senior Vice President Public Affairs vid Volvo Personvagnar.

One Tonne Life är ett samarbetsprojekt mellan A-hus, Vattenfall och Volvo Personvagnar

För mer information kontakta:
Petra Cederhed, A-hus, tel: 0340-66 65 10, e-post:
petra.cederhed@derome.se
Mikael Björnér, Vattenfall, tel: 0730-54 82 29, e-post: mikael.björner@vattenfall.com
Malin Persson, Volvo Personvagnar, tel: 031-325 41 52, e-post: mperss58@volvocars.com

Eller gå in på
www.onetonnelife.com