Vattenfall – delårsrapport, januari-juni 2020

Finansiell utveckling, januari-juni 2020

• Nettoomsättningen minskade med 6% (-7% exklusive valutaeffekter) till 79 440 MSEK (84 243).
  • Det underliggande rörelseresultatet uppgick till 12 982 MSEK (13 295).
  • Rörelseresultatet uppgick till 5 287 MSEK (11 038).
  • Periodens resultat uppgick till -1 594 MSEK (7 673).
  • Nedskrivningar uppgick till -10 601 MSEK (0) och avser tillgångar inom rörelsesegment Heat och Wind.

Finansiell utveckling, april-juni 2020

• Nettoomsättningen minskade med 10% (-9% exklusive valutaeffekter) till 31 280 MSEK (34 691).
  • Det underliggande rörelseresultatet uppgick till 2 792 MSEK (3 622).
  • Rörelseresultatet uppgick till -7 027 MSEK (2 869).
  • Periodens resultat uppgick till -8 495 MSEK (1 253).
  • Nedskrivningar uppgick till -10 599 MSEK (0) och avser tillgångar inom rörelsesegment Heat och Wind.

Viktiga händelser, april-juni 2020

• Stora prisfall och ändrade marknadsförutsättningar, särskilt för kolkraft, resulterar i stora nedskrivningar.
  • Investeringsbeslut för den havsbaserade vindkraftsparken Hollandse Kust Zuid 1-4 i Nederländerna.
  • Investeringsbeslut och avtal om framtida försäljning av den landbaserade vindkraftsparken South Kyle i Skottland.
  • Avtal med Svenska Kraftnät om tidigarelagd återstart av Ringhals 1 för perioden 1 juli till 15 september.
  • Regeringsbeslut om nationell plan för moderna miljövillkor för vattenkraft i Sverige.
  • Invigning av kraftvärmeverket Marzahn i Berlin.
  • Beslut om sänkta elnätsavgifter för 870 000 kunder i Sverige från 1 juli.

Viktiga händelser efter balansdagen

• Vattenfalls Vd och koncernchef Magnus Hall har beslutat att lämna Vattenfall. Styrelsen inleder rekryteringsprocessen av en efterträdare.

Delårsrapporten i sin helhet samt presentationsbilder finns tillgängliga på group.vattenfall.com/se

Klockan 09.30 idag, tisdag, presenterar Vattenfalls vd och koncernchef Magnus Hall och finansdirektör Anna Borg resultatet för perioden januari-juni 2020 vid en direktsänd audiocast på webben för analytiker och media.

Audiocasten går att följa via Audiocast - Vattenfalls delårsrapport januari-juni 2020 och kan även följas på telefon på telefonnummer 08-505 100 31.

Denna information är av sådan art som Vattenfall AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 21 juli 2020 klockan 08.00 CEST.

För mer information, kontakta:

Johan Sahlqvist, Head of Investor Relations, telefon 08-739 72 51, mobil 072-226 40 51
Markus Friberg, Head of Media Relations, mobil 070-261 30 84

Vattenfalls pressavdelning, telefon +46 8 739 50 10, press@vattenfall.com