Vattenfall – delårsrapport, januari-september 2022

Finansiell utveckling, januari-september 2022

• Nettoomsättningen ökade med 38% (34% exklusive valutaeffekter) till 160 825 MSEK (116 590).
  • Det underliggande rörelseresultatet uppgick till 23 844 MSEK (22 090).
  • Rörelseresultatet uppgick till 36 707 MSEK (52 521).
  • Periodens resultat uppgick till 16 980 MSEK (41 912).

Finansiell utveckling, juli-september 2022

• Nettoomsättningen ökade med 47% (41% exklusive valutaeffekter) till 53 076 MSEK (36 125).
  • Det underliggande rörelseresultatet1 uppgick till 6 232 MSEK (4 782).
  • Rörelseresultatet uppgick till 12 192 MSEK (22 926).
  • Periodens resultat uppgick till 6 684 MSEK (18 277).

Viktiga händelser, juli-september 2022

• Turbulent marknadssituation och fortsatt stora prisskillnader mellan olika prisområden i Norden.
  • Senarelagd återstart av Ringhals 4.
  • Slutförd installation av fundament och leverans av första elen från den havsbaserade vindkraftsparken Hollandse Kust Zuid i Nederländerna.
  • Utnyttjad option för att driva vidare det havsbaserade vindkraftsprojektet N-7.2 i Tyskland vilket väntas kunna täcka elförbrukningen för över en miljon hushåll.
  • Joint venture tillsammans med Midlothian Council för investeringar i energilösningar med låga koldioxidutsläpp i Skottland.
  • Uppgraderingen av regionnätet fortlöper med invigning av en ny regionnätsstation i Stockholm och detaljprojektering för en 150 kV-ledning i Luleå.

Delårsrapporten i sin helhet samt presentationsbilder finns tillgängliga på group.vattenfall.com/se.I samband med en direktsänd studiosändning klockan 09.30 idag, torsdag, presenterar Vattenfalls vd och koncernchef Anna Borg och finansdirektör Kerstin Ahlfont, tillsammans med strategichef Andreas Regnell resultatet för perioden januari-september 2022 för analytiker och media.

Studiosändningen går att följa via Vattenfall januari-september 2022 samt på telefonnummer                        +46 8 505 218 52, konferenskod: 439 577 351#

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 27 oktober 2022 klockan 08.00 CEST. Denna rapport har upprättats både på svenska och engelska. I händelse av skillnader i innehållet i de två versionerna ska den svenska versionen ha företräde.

För mer information, kontakta:
Ruben van Bavel, Tillförordnad chef Group Control & Investor Relations  +31 650 126 296 ruben.van.bavel@vattenfall.com
Johan Sennerö, pressekreterare +46 73 046 40 45 johan.senneroe@vattenfall.com

Vattenfalls pressavdelning +46 8 739 50 10 press@vattenfall.com

Vattenfall är ett ledande europeiskt energiföretag som i mer än 100 år elektrifierat industrier, levererat energi till människors hem och moderniserat vårt sätt att leva genom innovation och samarbete. Vi vill nu göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation. Därför driver vi omställningen till ett hållbart energisystem genom satsningar på förnybar produktion och klimatsmarta energilösningar för våra kunder. Vi har cirka 19 000 anställda och är verksamma främst i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark och Storbritannien. Vattenfall ägs av den svenska staten. För mer information: group.vattenfall.com/se.