Vattenfall allt mer attraktivt för Sveriges studenter – och här finns jobb att söka!

Vattenfall gör sitt bästa resultat någonsin och klättrar i fyra av fem kategorier i FöretagsBarometern, Universums årliga rankning av var Sveriges universitets- och högskolestudenter helst vill jobba. Vattenfall är populärast bland ingenjörer och är samtidigt ett av tre företag som ökar mest bland kvinnor. Vattenfall tilldelas dessutom Universum Award 2009 för ”Branschbäst Energi”.

Mest attraktivt är Vattenfall bland civilingenjörer (4) och högskoleingenjörer (8), men intresset ökar kraftigt även bland ekonomer och systemvetare. Bland civilingenjörer har Vattenfall stadigt avancerat de senaste fyra åren – från plats 21 (2005) till plats fyra i år (2009). Vattenfall är dessutom ett av de tre företag som ökar mest i popularitet bland kvinnor. Företaget ökar i attraktivitet inom samtliga områden som mäts: Etik, Balans i livet, Ledarskap, CSR och Mångfald.

– Eftersom Vattenfall planerar att nyanställa omkring 6 000 personer i Sverige under en tioårsperiod är det självklart viktigt att vi kan attrahera kompetent personal, säger Lars Asplund, personalchef Vattenfall Norden. Vi arbetar därför mycket aktivt med att utveckla våra studentrelationer och det är roligt att få ett kvitto på att det vi gör ger resultat. Exempelvis har vi haft ett uttalat mål att bli bättre på att nå kvinnor.

Under det gångna året nyanställde Vattenfall över 800 personer i Sverige, främst ingenjörer och andra elkraftkunniga personer inom eldistribution och kärnkraft.

– Det är sannolikt att vi kommer att rekrytera lika många i år, runt 800 personer, säger Lars Asplund.

Under Universum Awards som ägde rum på torsdagskvällen så fick Vattenfall motta pris för bäst i branschen inom kategorin energi.

För vidare information, kontakta:
Anna Lejestrand, pressekreterare Vattenfall Norden, telefon: 08-739 61 75.

Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon: 08-739 50 10.