Vattenfall arrangerar Fallens Dag i Älvkarleby

Report this content

Vattenfall finns på plats när traditionsenliga Fallens Dag lockar besökare till natursköna Älvkarleby söndag 15 juni. Under dagen sker två fallpåsläpp och dessutom erbjuds spännande aktiviteter och upplevelser för såväl stora som små. Årets dag arrangeras av ”Romantic Sweden” som vill vis upp den lokala bygden från sin absolut bästa sida.

Fallens dag är sedan 1971 ett evenemang som genomförs varje år söndagen före midsommar. Huvudattraktionen är när dammluckorna vid kraftstationen öppnas och vattnet släpps fritt. Besökarna får då se hundratals kubikmeter vatten per sekund flöda fritt i älvfårorna. Evenemanget bjuder även på musik, tävlingar och underhållning, traditionell marknad samt möjlighet för lokala hantverkare och näringsidkare att visa upp sin verksamhet.

Vattenfall kommer, i år, att utöka sin närvaro under Fallen Dag och erbjuder, utöver fallpåsläppen, allt från provkörning av en hybridbil, till en seglingsmodul, rundvandringar i kraftverket (som fyller 100 år nästa år) och Vattenfalls försökslaboratorium för vattenkraft samt lekar och tävlingar för barn och vuxna. Vattenfalls stora tält finns strategiskt placerat på Laxön, i nära anslutning till caféer och stora scenen.

Varmt välkommen till Fallens Dag!

Fakta Älvkarleby kraftverk

Byggnadsår    1915
Antal turbiner  6 st
Total effekt     125 MW (megawatt)
Produktion      510 GWh (gigawattimmar)
Fallhöjd          23 m

Varje år producerar Älvkarleby förnybar hushållsel till 100 000 hem.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Peter Stedt, Media Relations Nordic, Vattenfall, 070-597 73 38

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Vattenfall är ett svenskägt energibolag med verksamhet i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien, Frankrike och Finland. Vattenfalls vision är att utveckla en hållbar och bred europeisk energiportfölj och att vara ett av de företag som leder utvecklingen mot ett miljömässigt hållbart energisystem.

Taggar: