• Vattenfall/

Vattenfall års- och hållbarhetsredovisning 2021:Ett år med ökade klimatambitioner och viktiga steg mot ett fossilfritt liv

Under 2021 skärpte Vattenfall sitt utsläppsminskningsmål för 2030 och därefter, till ett av de mest ambitiösa klimatmålen inom energisektorn. Utsläppsintensiteten ska nu minska med 77 procent från 2017 till 2030 och nå nettonollutsläpp i hela värdekedjan till 2040.

Vattenfall lyckades redan år 2020 nå sitt mål om att minska de absoluta koldioxidutsläppen med nästan 40 procent jämfört med 2017 – tio år tidigare än planerat. De nya målen har satts upp i syfte att bidra till att begränsa den globala uppvärmningen till högst 1,5 grad. Målen har godkänts Science Based Targets-initiativet (SBTi) vilket är en extern verifiering av att de överensstämmer med den senaste klimatforskningen.

Förutom att öka sina klimatambitioner tog Vattenfall under 2021 flera konkreta steg på vägen mot ett fossilfritt liv. Till exempel inleddes byggandet av världens största havsbaserade vindkraftpark – Hollandse Kust Zuid i Nederländerna. Skandinaviens största vindkraftpark, Kriegers flak i Danmark, invigdes och laddningsnätet för elfordon byggdes ut. Inom ramen för HYBRIT – Vattenfalls partnerskap med SSAB och LKAB - tillverkades dessutom det första fossilfria stålet av SSAB och levererades till den första kunden, Volvo.

- Vattenfall är där vi ska vara – i frontlinjen av energiomställningen, och affärsmöjligheterna är många för ett företag som vårt. Vi ser ett värde i att ha en ledande roll i den här omställningen, som i stor utsträckning drivs av kundefterfrågan. Hållbarhet blir i allt högre grad en konkurrensfördel och en nödvändighet för verksamheten”, säger Vattenfalls VD och koncernchef Anna Borg.

Några viktiga fakta från års- och hållbarhetsredovisningen för 2021:

• Klimatmålet skärps till 1,5 grader för att det ska vara möjligt att uppnå nettonollutsläpp i hela värdekedjan till år 2040.
  • Koldioxidutsläppsintensiteten har minskat med 49 procent från 2017 till och med 2021..
  • 24 miljarder kronor investerades, varav 11 miljarder i vindkraft och 6 miljarder i våra elnät.
  • 93,0 TWh fossilfri el producerades  –en ökning med 2,9 TWh sedan 2020.
  • Kapaciteten för förnybar el är nu 4,2 GW – en ökning med över 900 MW sedan 2017.

Årets års- och hållbarhetsredovisning åtföljs av ”The Edit”, där flera en samling olika perspektiv på de frågor som tas upp i rapporten, skriven av framstående personer inom energi, tillverkning, psykologi och klimataktivism.

- Många energiföretag – från stora oljeföretag och elproducenter till start-ups och tillverkningsbolag – har förstått att det inte bara är deras sociala ansvar att bidra till att bekämpa            klimatförändringarna, utan att det finns enorma potentiella ekonomiska och finansiella fördelar med att ligga i framkant när det gäller omställningen till ren och hållbar energi, säger Dr. Fatih Birol, verkställande direktör för International Energy Agency (IEA).

- Vi är alla med ute på den här resan tillsammans, men energibolag måste finnas bland de som ligger i framkant. Framtiden tillhör dem som vidtar djärva åtgärder nu, tillägger han.

Andra personer som bidragit till ”The Edit” är till exempel grundaren av CAKE och e-mobilitetsexperten Stefan Ytterborn samt klimatdebattören och innovatören Vinisha Umashankar.

Här kan du läsa The Edit: https://group.vattenfall.com/se/om-oss/vart-foretag/the-edit

Här kan du läsa Vattenfall års- och hållbarhetsredovisning 2021:https://group.vattenfall.com/se/siteassets/sverige/om-oss/finans/arsrapporter/2021/ars-och-hallbarhetsredovisning_2021.pdf

För ytterligare information kontakta:

Johan Sennerö, pressekreterare +46 (0)73 046 40 45

Johan.senneroe@vattenfall.com

Vattenfalls pressavdelning, +46 (0)8 739 5010

press@vattenfall.com

Denna information är av sådan art som Vattenfall AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 29 mars 2022 klockan 10.00 CEST.