Vattenfall breddar kunderbjudandet med bergvärme

Vattenfall erbjuder i dag flera alternativ för privatkunder att värma sitt hus såsom fjärrvärme och luftvärmepumpar. Genom att bredda erbjudandet med bergvärme får kunderna nu ytterligare ett alternativ.

– Bergenergi är ett bra komplement för villaägare på platser dit vårt fjärrvärmenät inte når och för de villaägare som vill ha en annan lösning än fjärrvärme. Det gör oss än mer kundorienterade och tar oss ett viktigt steg närmare till att bli en komplett värmeleverantör. Dessutom kompletterar det vårt utbud av lokala energilösningar såsom solceller, luftvärmepumpar och laddning av elbilar, säger Magnus Hall, Vattenfalls koncernchef.

Vattenfall kommer i dag den 20 april att börja sälja lösningar inom bergvärme och bergkyla till svenska villaägare. Det blir möjligt genom ett delförvärv av BrainHeart Energy Sweden, landets största leverantör av bergenergilösningar till privatpersoner, där Vattenfall köper 35 procent av koncernen. BrainHeart Energy omsätter cirka 200 miljoner SEK per år och installerar cirka 4 bergenergilösningar per dag i landet.

– I marknadens omställning till energieffektiva och CO2-minimerande lösningar är Vattenfall en perfekt partner till oss. Vattenfalls delägande stärker dessutom samarbetet och förbättrar möjligheterna till fortsatt snabb utveckling av konkurrenskraftiga erbjudanden och tillväxt, säger Ulf Jonströmer, grundare och huvudägare i BrainHeart Energy.

Vattenfall kommer tillsammans med BrainHeart Energys lokala dotterbolag att erbjuda prisvärda erbjudanden för nyinstallation, utbyte samt service och övervakning. Erbjudandet är en del i Vattenfalls strategi att med kunden i centrum möjliggöra klimatsmarta lösningar.

De båda parterna har kommit överens om att inte offentliggöra köpeskillingen.

Fakta:
Runt 400 000 svenska villor har bergvärme idag. Berggrunden i Sverige håller en temperatur på 6 till 8 grader året runt.

BrainHeart Energy Sweden inkluderar dotterbolagen BrainHeart Energy Services, BGE Energi-och Vattenborrning, BGE Värmepumpar, Mälardalens Värmepumpcenter, Morkarlby Elektromekaniska, Höjdens Energi, Höjdens Brunnsborrning samt Värmepumpcenter i Karlstad.

För ytterligare information kontakta:
Heidi Stenström, Pressekreterare Vattenfall, mobil 070-611 81 92,  heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls
pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post:  press@vattenfall.com
:
facebook.com/vattenfallpressrum
twitter.com/Vattenfall_Se

Taggar:

Citat

Bergenergi kompletterar vårt utbud av lokala energilösningar såsom solceller, luftvärmepumpar och laddning av elbilar.
Magnus Hall, Vattenfalls koncernchef