Vattenfall bygger nytt kontor i Jokkmokk

Report this content

Vattenfall har beslutat att bygga ett nytt kontor och driftcentral i centrala Jokkmokk. Det nya kontoret möter dagens och framtidens behov och krav och inflyttning beräknas ske under 2026.

Vattenfall bygger nytt kontor i två plan i korsningen Storgatan och Kyrkogatan.

Nya säkerhetskrav och behov medför att Vattenfall väljer att bygga nytt. Det blir ett modernt kontor med en separat byggnad för driftcentralen. Dessutom planeras det för en verkstad, parkeringar och garage. Förstudie och projektering av ny kontorsbyggnad är påbörjad.

– Det är mycket glädjande att vi nu har kommit hit och jag vill också tacka kommunen för ett gott samarbete. Det blir ett modernt kontor för omkring 100 personer centralt i Jokkmokk, ett kontor som möter våra behov i en så viktig del av landet för Vattenfall. Vi planerar också tillsammans med personalen för att utforma de nya lokalerna så bra som möjligt för dem och verksamheten, säger Johan Dasht, vd Vattenfall Vattenkraft AB.

– Jokkmokks kommun välkomnar Vattenfalls beslut att bygga ett nytt kontorshus i Jokkmokk. Det är en viktig satsning för Jokkmokk och kommer att förstärka möjligheterna till fortsatt samverkan kring utbildningar inom el och energi, säger Roland Boman, Kommunstyrelsens ordförande i Jokkmokk.

Mer information:

• Avtalet om köp av tomt till marknadsmässigt pris sker via oberoende mäklare.
  • Kontoret, driftcentral och verkstad får en total yta på drygt 4000 m2. Tomtytan är på 9500 m2.
  • Parkeringen kommer att ha laddstolpar för elbilar.
  • Kontorets elförsörjning kommer bland annat komma från solpaneler.

För pressfrågor vänligen kontakta:

Magnus Kryssare, pressekreterare, magnus.kryssare@vattenfall.com, 076-769 56 07

Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com