Vattenfall får återigen toppbetyg för sitt hållbarhetsarbete

Vattenfalls hållbarhetsarbete får än en gång högsta betyg - platina - i rankingen från EcoVadis, en ledande aktör inom hållbarhetsutvärdering. Vattenfalls totalpoäng ökar ytterligare och utmärkelsen stärker därmed Vattenfalls position som ett av de mest hållbarhetsorienterade energiföretagen.

Varje år granskar EcoVadis 75 000 företags hållbarhetsarbete. Granskningen fokuserar på fyra delområden: miljö, mänskliga rättigheter och arbetsförhållanden, etik samt ansvarsfull upphandling. I fjolårets granskning tilldelades Vattenfall för första gången högsta möjliga betyg – platina - ett betyg som ges till endast en procent av de granskade företagen. I 2022 års granskning får Vattenfall återigen samma betyg efter att totalpoängen ökat ytterligare, från 78 till 87.

-Att återigen erkännas av EcoVadis som branschledare är mycket glädjande och ett bevis på vårt engagemang i hela värdekedjan. Det är resultatet av hårt arbete och visar att Vattenfalls medarbetare förstår hur viktigt hållbarhet är för verksamheten, säger Annika Ramsköld, Vattenfalls hållbarhetschef.

Hållbarhet är en hörnsten i Vattenfalls arbete för att möjliggöra ett fossilfritt liv inom en generation. Hållbarhetsfaktorerna är också fullständigt integrerade i Vattenfalls verksamhet och strategi, en strategi som återspeglar FN:s mål för en hållbar utveckling. Vattenfalls ansvar och engagemang sträcker sig även bortom den egna verksamheten till att omfatta hela värdekedjan från såväl leverantörer som underleverantörer till kunder.

Läs mer om Vattenfalls hållbarhetsarbete här:

Hållbarhet – miljö – hållbar utveckling - Vattenfall

Läs mer om EcoVadis och deras hållbarhetsutvärdering här:

Supply Chain Sustainability Assessments | EcoVadis

För ytterligare information kontakta:

Vattenfalls pressavdelning, +46 8-739 50 10

press@vattenfall.com