Vattenfall i nya byråsamarbeten för att stärka varumärket

Under 2018 förnyade Vattenfall hela sitt varumärke på alla marknader. Nu har nya kommunikationsbyråer för de kommande två åren upphandlats. Som global kreativ huvudbyrå väljer Vattenfall NORD DDB. I Norden väljer Vattenfall att gå in i ett nytt samarbete med F&B Factory som kreativ byrå. Dessutom fortsätter och utvidgar Vattenfall samarbetet med mediebyrån OMD.

Med anledning av att existerande avtal löpt ut har Vattenfall genomfört upphandling av global kreativ huvudbyrå, kreativ byrå för Norden samt utvidgat samarbetet med den befintliga mediebyrån till att också omfatta digital performance.

– Vårt mål är att göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation. Vi vill bygga ett starkt europeiskt varumärke och är därför glada att ingå samarbete med en partner som NORD DDB som kan ge support på internationell nivå. Vi behöver på ett effektivt sätt nå ut till alla våra kunder och vår omvärld på alla marknader med vår kommunikation och ställer därför höga krav både på oss själva och på de byråer vi jobbar med, säger Karin Lepasoon, kommunikationsdirektör på Vattenfall.

Den globala byråupphandlingen skedde på europeisk nivå och byråer från flera europeiska länder ingick. Det vinnande teamet från NORD DDB kommer att bestå av personer baserade på Vattenfalls största marknader, i Stockholm, Amsterdam, Berlin och London.

–Vi är både stolta och ödmjuka över att Vattenfall valt oss som global kreativ- och strategisk huvudbyrå. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla det nya koncept vi lanserat och skapat ihop med Vattenfall. Vattenfall är ett modigt företag vars mål är att vi inom en generation ska leva fossilfritt, och det är ett privilegium för oss här på NORD DDB att få vara med på den resan. Världen behöver fler företag som står starka bakom sina åtaganden för en positiv förändring, säger Andreas Dahlqvist, vd på NORD DDB.

Att samla den nordiska kommunikationen till en byråpartner speglar Vattenfalls syn på marknaderna.

– Vi ser fram emot att starta samarbetet med F&B Factory för den nordiska marknaden. Och tillsammans med OMD har vi ett kompetent nätverk av byråer som gör oss väl förberedda för att ta nästa steg i vår marknadskommunikation, säger Karin Lepasoon.

– Vi ser spännande kommunikativa möjligheter på Vattenfalls väg mot en fossilfri framtid. Vattenfall som varumärke har unika förutsättningar med sin position på marknaden. Det var roligt att se hur vår samarbetsfilosofi, vårt kreativa tänk och angreppssätt runt aktivering väckte så mycket engagemang hos Vattenfall-teamet. Vi kommer ha jättekul ihop, säger Kitty Olsson Trogen, projektledare på F&B Factory.

– Vattenfall och OMD har en tydlig samsyn i att effektiv kommunikation skapas genom att arbeta integrerat mellan strategisk och taktisk kommunikation och genom att föra samman data och målsättningar mellan olika medieslag och avdelningar. Av den anledningen känns det extra kul att OMD får ett utökat förtroende i den här avgörande perioden för Vattenfall, säger Fredrik Eriksson, Managing Director på OMD.

Om NORD DDB

NORD DDB är en nordisk full service-byrå och ett mikronätverk som ingår i det internationella nätverket DDB. Med sin vision att hjälpa varumärken att bryta in i popkultur arbetar NORD DDB strategiskt och kreativt med allt ifrån produktion, design, digitalt, mediestrategi, sociala medier, PR & reklam.

Om F&B Factory:

F&B Factory jobbar med brand performance – kreativa idéer och varumärkeskommunikation som aktiverar publiken, ofta på lokala marknader och i köpnära situationer.

Om OMD:

Med över 80 kunder och 120 varumärken är OMD en av Sveriges största kommunikationsbyråer. Utifrån starkare insikter, smartare idéer och starkare resultat levererar OMD tillväxt för sina kunder.

För ytterligare information kontakta:

Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

NORD DDB: