Vattenfall InCharge laddar både bilar och båtar i Lysekils kommun

Vattenfall InCharge har sedan ungefär ett år ett samarbete med det lokala energibolaget LEVA i Lysekil och ansvarar för driften av ett 40-tal laddpunkter i kommunen. Här ingår även den nya snabbladdaren som invigs i dag vid Rosvikstorg i södra hamnen och som har två laddpunkter dedikerade för elbåtar.

Vattenfall InCharge har ansvaret för 40 laddpunkter i och kring Lysekil. Planen är att det ska bli många fler längs västkusten, tillsammans med partnern Lysekil Energi Vind AB, LEVA.

-- Effektiva laddstationer även längs kusterna är en viktig pusselbit i vår satsning för fossilfria transporter i hela Sverige, oavsett om det är för elbil eller elbåt. Vi diskuterar nu med LEVA var i regionen det skulle vara mest lämpligt med ytterligare laddinfrastruktur, för såväl elbilar som eldrivna båtar, säger Patrik Drysén på Vattenfall InCharge och ansvarig för publik och kommersiell elbilsladdning.

Att kombinera bil- och båtladdning i samma station ger kostnadsfördelar eftersom man inte behöver bygga två separata stationer och således delar på infrastrukturen.

-- Vi är väldigt entusiastiska över att kunna bidra till omställningen genom att installera supersnabbladdare för både båt och bil i Lysekil, staden vid havet. Detta initiativ är ett steg mot en mer hållbar framtid och visar vårt engagemang för grön teknologi och innovation, säger Mikael Niklasson, projektledare innovativa energitjänster på LEVA.

Fredagen den 31 maj klockan 12:00 – 15:00 är alla välkomna till Ångbåtsbryggan vid Rosvikstorg för den officiella invigningen.

Fakta:

• Laddningshastighet för bilar är upp till 200 kW och för båtar 160 kW.
  • Ladda till 80% på 20-30 minuter.
  • Flera betalningsalternativ finns: Via Vattenfall InCharge, Easy park och genom bilmärkenas egna appar.

För ytterligare information kontakta:
Heidi Stenström, Vattenfalls pressavdelning, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com