Vattenfall InCharge och Axfood utökar antalet laddplatser när du handlar

Vattenfall InCharge och Axfood, en av Sveriges ledande dagligvarukoncerner, har tecknat avtal om utbyggnad av laddstationer vid sina butiker. Under de närmaste åren ska laddstationer installeras vid omkring 20-25 butiker över hela Sverige, utöver de sju som finns vid Willysbutiker redan idag.

Efter ett pilotprojekt mellan Vattenfall InCharge och Axfood kan Willyskunder redan idag ladda sin elbil samtidigt som man handlar på Willys i Karlstad, Växjö (I11), Gävle (Hemsta), Skellefteå (Solbacken), Sundsvall (Birsta), Bro och Rotebro. Samarbetet utökas nu med fler laddplatser vid Willys-, Hemköp-, Snabbgross- och Eurocash-butiker, där Willysbutikerna i Sundsvall (Ortviken), Halmstad (Flygstaden), Umeå (Klockarbäcken) och Göteborg (Gamlestaden) är först ut efter sommaren.

De laddstationer vi driftsätter vid Axfoods butiker skapar ett naturligt kundvärde och en enkelhet i vardagen för väldigt många som är ute och reser eller inte kan ladda sitt fordon hemma i garaget. Vi ser fram emot att fortsätta elektrifieringsresan med Axfood och nu ser vi till att fler av deras butiker kan erbjuda laddning, säger Susanna Hurtig, Nordenchef för E-mobility på Vattenfall.

Laddeffekten ska motsvara tiden det tar att handla, ungefär 30 – 60 minuter, varför laddare i spannet 22 kW – 150 kW installeras vid butikerna. Totalt blir det mellan sex och tio laddplatser per butik. Laddstationerna är uppkopplade till Vattenfall InCharge, som driver över 4 000 publika laddpunkter i hela Sverige. Via appen InCharge kan elbilisten betala och hitta lediga laddplatser både i Sverige och utomlands.

Axfood arbetar för nettonollutsläpp i egen verksamhet genom övergång till bland annat fossilfria varutransporter, icke-klimatpåverkande köldmedia och förnybar el. Att erbjuda fler laddstationer vid butikerna bidrar även till att minska kundernas klimatpåverkan i samband med att de handlar.

Elektrifiering av transporter är en förutsättning för att vi och hela samhället ska nå uppsatta klimatmål. Därför är det viktigt att kunna erbjuda fler och fler laddstolpar runt om i hela landet, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Elen till laddarna är förnybar och kommer från vind- och vattenkraft märkt med Bra Miljöval, EPD (Environment Product Declaration) från Vattenfall.

Länkar:
Vattenfall InCharge
Axfood

För ytterligare information kontakta:
Heidi Stenström, Pressekreterare Vattenfall, 070 611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Magnus Törnblom, Presschef Axfood, 070-266 27 12, magnus.tornblom@axfood.se