Vattenfall inviger Skandinaviens största vindkraftspark

Idag 22 augusti 2019 invigde HRH Kronprinsen av Danmark tillsammans med Danmarks statsminister Mette Frederiksen och Ministern för Klimat och Energi Dan Jørgensen Danmarks, Skandinaviens och Vattenfalls största havsbaserade vindkraftspark Horns Rev 3.

De 49 vindkraftverken på Horns Rev 3, 25–40 km utanför Danmarks västkust, kommer att öka den danska elproduktionen från vind med cirka 12 % eller motsvarande den årliga förbrukningen i 425 000 danska hushåll.

-Horns Rev 3, den största havsbaserade vindkraftsparken i Skandinavien, visar vårt engagemang för Danmarks fortsatta övergång till förnybar elproduktion. Vindkraftsparken blir ett betydande tillskott till Vattenfalls vindkraftsportfölj och tar oss ett steg närmare vårt mål att göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation, säger Magnus Hall, VD för Vattenfall.

Det första fundamentet till Horns Rev 3 förankrades i havsbotten i Nordsjön i oktober 2017 och de första turbinerna började leverera el den 23 december 2018. Turbinerna transporterades från hamnen i Esbjerg under byggtiden men från 2024 kommer de att underhållas från hamnen i Hvide Sande, där Vattenfall kommer att etablera ett nytt servicekontor.

-Det tog mindre än två år från det att det första fundamentet byggdes till invigningen av Horns Rev 3. En imponerande prestation av våra anställda och partners som nu färdigställt den största havsbaserade vindparken i Vattenfalls portfölj. Detta stärker Vattenfalls position som en ledande utvecklare av havsbaserad vindkraft och vårt engagemang för att göra den till en hörnsten i ett framtida fossilfritt energisystem, säger Gunnar Groebler, Senior Vice President och Chef för affärsområde Wind i Vattenfall.

Vattenfall vann rätten att bygga Horns Rev 3 med ett historiskt lågt bud 2015 och har sedan dess fortsatt att bygga havsbaserad vindkraft med bibehållen lönsamhet och låga kostnader.

Förutom Horns Rev 3 bygger Vattenfall nu de havsbaserade vindkraftsparkerna Vesterhav Syd & Nord och Kriegers Flak i Danmark. När de tas i drift ökar kapaciteten i det danska elsystemet med 1,4 GW (gigawatt).

Bilder från invigningen finns tillgängliga för media.

Fakta Horns Rev 3
* Horns Rev 3 kommer att bli Danmarks största havsbaserade vindkraftspark och öka den  danska elproduktionen från vind med cirka 12 procent.
* Effekten 407 MW täcker den årliga elförbrukningen för ca 425 000 danska hushåll.
* Vindkraftverkens totala höjd är 187 meter och de väger ca 1 500 ton inklusive fundament.
* Turbinerna har en kapacitet på 8,3 MW MHI Vestas, bland de största i kommersiell drift i världen.
* Belägen i Nordsjön 25–40 kilometer utanför den danska västkusten.

Fakta Vattenfalls vindkraft

Vattenfall har totalt mer än 1 200 vindkraftverk. De största vindkraftsparkerna är: Horns Rev 3 (DK, 407 MW), Thanet (GB, 300 MW), Sandbank (DE, 288 MW) och DanTysk (DE, 288 MW).

Installerad kapacitet (MW) respektive produktion (TWh) per land (2018):

Sverige 356 / 0,9
Danmark 337 (exkl. Horns Rev 3) / 0,9
Tyskland 588 / 2,6
Nederländerna 201 / 0,4
Storbritannien 1077 / 3,0

För ytterligare information kontakta:
Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post:
press@vattenfall.com

Vattenfall är ett ledande europeiskt energiföretag som i mer än 100 år elektrifierat industrier, levererat energi till människors hem och moderniserat vårt sätt att leva genom innovation och samarbete. Vi vill nu göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation. Därför driver vi omställningen till ett hållbart energisystem genom satsningar på förnybar produktion och klimatsmarta energilösningar för våra kunder. Vi har cirka 20 000 anställda och är verksamma främst i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark och Storbritannien. Vattenfall ägs av den svenska staten. För mer information: corporate.vattenfall.se