Vattenfall inviger världens största vindkraftpark

Report this content

Nu är Thanet vindkraftpark utanför Englands sydöstkust färdigbyggd, världens idag största vindkraftpark till havs. Den officiella invigningen äger rum torsdagen den 23:e September

PRESSINBJUDAN

100 vindkraftturbiner kommer Thanet att generera elektricitet för att täcka den årliga förbrukningen för mer än 200 000 engelska hushåll.  Den el som kommer att utvinnas från vindarna i Engelska kanalen innebär en kraftig ökning av “grön” energi i Storbritannien.

Vattenfall är ett av de ledande energibolagen i Europa och arbetar för att minska mängden koldioxidutsläpp från sin elproduktion. Den nyligen färdigställda vindkraftparken Thanet är en signifikant investering i förnyelsebar vindenergi.

Den officiella invigningen sker den 23 september och deltar gör bland andra Vattenfalls VD Öystein Löseth och Storbritanniens energi- och klimatminister Chris Huhne.

Press och andra medier är välkomna att delta, med möjlighet att se vindkraftparken på nära håll och att intervjua Vattenfalls VD.

När: Den 23 september 2010, registrering kl. 09.00, avfärd med båt kl. 10.00, åter vid kaj ca kl. 14.00

Var: Thanet vindkraftpark, båt från Port of Ramsgate, Kent, England.

Välkomna!

Boo Ehlin, Presschef Norden

För anmälan och ytterligare information var vänlig kontakta Boo Ehlin

senast den 14 September.

Boo Ehlin, e-post: boo.ehlin@vattenfall.com, tel:  072-732 77 21

Vattenfalls vision är att vara ett ledande europeiskt energiföretag. Vattenfalls huvudprodukter är el och värme. Idag producerar Vattenfall el och värme och levererar energi till flera miljoner kunder i Norden och norra Europa. De största kunderna är industrier, energiföretag, kommuner, fastighetsbolag och bostadsrättsföreningar. För vidare information, se www.vattenfall.se. Under OM VATTENFALL/MEDIA OCH NYHETER finns medieservice, bland annat bildarkiv och pressmeddelanden.