Vattenfall och delstaten Berlin i förhandlingar om tysk värmeverksamhet

Report this content

Vattenfall och den tyska delstaten Berlin har idag undertecknat en avsiktsförklaring om att föra exklusiva förhandlingar om den eventuella försäljningen av Vattenfalls värmeverksamhet i Tyskland. Ett slutligt beslut om verksamhetens framtid förväntas som planerat senare i år.

Efter att Vattenfall i maj 2022 meddelade att man skulle göra en strategisk översyn av sin värmeverksamhet i Berlin, Vattenfall Wärme Berlin AG, har en grundlig process genomförts med ett flertal inblandade parter. Idag har Vattenfall och delstaten Berlin kommit överens om att inleda exklusiva förhandlingar.

Parterna har en gemensam målsättning att utveckla värmeförsörjningen i Berlin på ett hållbart och framtidssäkert sätt, att minska koldioxidutsläppen och att säkra arbetstillfällen på lång sikt.

– Vattenfall har länge stöttat delstaten Berlins mål att bli klimatneutrala så snabbt som möjligt. Och delstaten är en viktig partner på vår väg mot en fossilfri värmeförsörjning för staden. Jag är tacksam för de konstruktiva diskussionerna hittills och ser fram emot att fortsätta våra samtal för att skapa en hållbar framtid för verksamheten, säger Martijn Hagens, chef för Vattenfall Värme.

Parterna kommer för närvarande inte att kommentera detaljer i tidigare eller kommande förhandlingar ytterligare.

Vattenfalls värmeverksamhet i Berlin sysselsätter cirka 1 700 personer och levererar varmvatten och fjärrvärme till cirka 1,4 miljoner bostäder. Företaget äger och driver tio kraftvärmeverk samt 105 mindre värmeverk liksom ett antal andra anläggningar. Värmenätet har en total längd på över 2 000 km. I spåren av energikrisen och diskussionerna om att uppfylla lagen för hållbar uppvärmning av byggnader i Tyskland, har efterfrågan på fjärrvärmeanslutningar i Berlin på senare tid ökat med cirka 70 procent jämfört med tidigare år.

För ytterligare information kontakta:
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Taggar: