Vattenfall ökar takten - nu får Stockholm laddgator

Vattenfall tar ännu ett steg för att underlätta för elbilsförare. Åtta gator i Stockholm kommer att utrustas med ett 60-tal nya laddplatser lagom till sommaren.

Elbilsägare kommer att kunna parkera och ladda sin el- eller laddhybridbil på fler ställen i Stockholm i sommar. Bland annat på Kungsgatan, Rålambsvägen, Västmannagatan, Malmgårdsvägen, Hammarby Allé och ytterligare tre gator till. På vissa av platserna kommer det även finnas möjlighet att snabbladda. Laddplatserna blir en del av laddnätverket InCharge som Vattenfall bygger tillsammans med partners i hela Sverige.

– Vi menar allvar med att ta täten i utbyggnaden av en fungerande laddinfrastruktur, säger Susanna Hurtig, chef Vattenfall E-mobility. Laddgatorna kommer ge en möjlighet att ladda sin bil där man bor och arbetar.

Vattenfalls strategiska inriktning är att hjälpa kunderna så att de redan nästa generation kan leva helt fossilfritt.

Laddgatorna är en del av Stockholms stads initiativ för en mer hållbar stadsmiljö och ska underlätta trafiken att bli fossiloberoende.

– Vi vill undanröja hinder för de stockholmare som behöver bil att kunna välja en elbil. Framför allt gäller det då att kunna ladda bilen på ett enkelt sätt. Det är bra med externa aktörer såsom Vattenfall som i samarbete med Stockholms stad vill etablera laddinfrastruktur på lämpliga platser, säger Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholms stad.

Mer information:
www.vattenfall.se
www.beincharge.se

För ytterligare information kontakta:
Heidi Stenström, pressekreterare, telefon: 070 611 81 92, e-post:  heidi.stenstrom@vattenfall.com
Mattias
Bengtsson Byström, pressekreterare Stadsledningskontoret, Miljöpartiets kansli, telefon:
076 122 96 26, mattias.bengtsson.bystrom@stockholm.se

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post:  press@vattenfall.com
:    facebook.com/vattenfallpressrum
twitter.com/Vattenfall_Se

Taggar:

Citat

Vi menar allvar med att ta täten i utbyggnaden av en fungerande laddinfrastruktur.
Susanna Hurtig, chef Vattenfall E-mobility