Vattenfall säljer delar av finsk verksamhet till Lakeside Network Investments consortium

Report this content

Vattenfall och LNI Acquisition Oy har idag undertecknat ett avtal om försäljning av Vattenfalls elnät och fjärrvärmeverksamhet i Finland till ett pris på cirka 1,54 miljarder euro (cirka 14 miljarder kronor). Transaktionen förväntas vara avslutad under det första kvartalet 2012.

Vattenfall har idag skrivit avtal med LNI Acquisition Oy, ett konsortium som består av 3i Infrastructure plc, 3i Group plc, GS Infrastructure Partners och Ilmarinen Mutual Pension Insurance Company, gällande försäljningen av vissa finska tillgångar: Vattenfall Verkko Oy, det näst största eldistributionsbolaget i Finland och Vattenfall Lämpö Oy, en fjärrvärmeleverantör.

Vattenfall behåller elförsäljningen i landet samt bolagets finska vattenkraftverk.

- Elnäts- och fjärrvärmeverksamheten i Finland har utvecklats till framgångsrika och starka företag under de senaste 10 åren. Efter vår nya strategiska inriktning kommer vi att fortsätta att delta på den finska marknaden, men från och med nu endast inom elförsäljning och som vattenkraftsproducent, säger Øystein Løseth, Vattenfalls vd och koncernchef.

Vattenfall offentliggör denna information enligt den svenska lagen om värdepappersmarknaden.

För ytterligare information, kontakta:
Boo Ehlin, Tf presschef Sverige: 072 732 77 21

Lämnat av Vattenfalls pressavdelning, tel: 08 739 50 10, press@vattenfall.com