Vattenfall säljer sin tyska teknikkonsultverksamhet

Vattenfall säljer sin tyska teknikkonsultverksamhet Vattenfall Europe Power Consult GmbH (VPC) till investmentbolaget palero capital GmbH (Palero). Affären beräknas vara slutförd under det första kvartalet 2014. Parterna har kommit överrens om att inte uppge försäljningssumman.

Teknikkonsultverksamheten är inte en kärnverksamhet för Vattenfall och försäljningen är ett led i Vattenfalls strategi att konsolidera sin verksamhet. Vattenfall har tidigare avyttrat delar av den svenska konsultverksamheten, som såldes i mars 2011 till Pöyry PLC.

– I och med försäljningen av VPC fortsätter Vattenfall att leverera på konsolideringen av sin verksamhet som konsekvent har genomförts sedan 2009 till följd av de utmanande marknadsförhållandena i energibranschen, säger Tuomo Hatakka, chef för Vattenfalls Region Continental/UK.

Även Vattenfall Europe Consultant East med säte i Belgrad, Serbien, samt Lausitzer Analytik Gmbh ingår i försäljningen till Palero.

VPC har 535 anställda, varav 200 anställda på huvudkontoret i Vetschau. Därutöver har verksamheten kontor i Berlin, Leipzig, Dresden och Hamburg.

Vattenfall offentliggör denna information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden.

För mer information kontakta:
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Vattenfall är ett svenskägt energibolag med verksamhet i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien, Frankrike och Finland. Vattenfalls vision är att utveckla en hållbar och bred europeisk energiportfölj och att vara ett av de företag som leder utvecklingen mot ett miljömässigt hållbart energisystem.