Vattenfall sponsrar framtida olympier

Vattenfall och SOK i unikt samarbete för att öka antalet medaljer i kommande OS och idag, onsdag, presenterade Vattenfall och SOK, Svenska Olympiska Kommittén, de åtta olympiska atleter och 33 lovande talanger som får sponsring de kommande åren. Detta är ett unikt partnerskap med fokus på långsiktigt engagemang.

- Vårt partnerskap förenar de nationella olympiska kommittéerna på samtliga våra kärnmarknader Sverige, Tyskland och Nederländerna. Det tar avstamp i ett lokalt samarbete på våra kärnmarknader och ger möjlighet till en europeisk plattform, säger Elisabeth Ström, kommunikationsdirektör på Vattenfall.

I Vattenfalls och SOK:s partnerskap ingår Team Vattenfall som omfattar åtta atleter inom vinter- och sommaridrott och Olympic Talent Support Vattenfall som stödjer 33 lovande talanger på väg mot OS och världscupmedaljer.  Genom Vattenfalls sponsring får unga, lovande, atleter möjlighet att helhjärtat satsa på sin idrott och utvecklas till framtida olympier. De två lovande idrottarna Johan Eurén, brottning, och Therese Lundqvist, skytte, ingår bland andra i Vattenfalls talangprogram.

I Team Vattenfall ingår Anette Norberg, curling, Anna Holmlund, skicross, Frida Svensson, rodd, Rolf-Göran Bengtsson, ridsport, Fredrik Lööf, segling, Lisa Nordén, triathlon, Charlotte Kalla, längdskidor, och André Myhrer, alpint.

- Det Vattenfall gör är unikt. Inget annat företag har ingått den här typen av partnerskap som dels innebär ett direkt ekonomiskt stöd till varje individ men som också innebär en långsiktig satsning, inte bara på de redan etablerade atleterna, utan även en satsning på de unga talangerna som ska skörda medaljer längre fram, säger Stefan Lindeberg, ordförande i SOK.

Om Vattenfalls partnerskap med de nationella olympiska kommittéerna:
Vattenfall stödjer sedan i höstas de Nationella Olympiska Kommittéerna (NOC) på sina kärnmarknader Sverige, Tyskland och Nederländerna. Genom sponsoravtalet, associeras Vattenfall med ett av världens starkaste varumärken – de olympiska ringarna. Varumärket har internationell tyngd och samtidigt en lokal förankring, något som även Vattenfalls varumärke står för. Genom Vattenfalls samarbete med de olympiska kommittéerna stödjer Vattenfall både redan erkända idrottare och unga talanger på väg upp, totalt 24 etablerade olympier och cirka 30 lovande talanger på varje marknad. Samarbetet fokuserar på långsiktighet och sträcker sig fram till 2016. Genom sponsoravtalet får de chansen att helhjärtat satsa på sina respektive idrotter, vilket i förlängningen stärker de olympiska idrotterna på respektive marknad och säkrar fler medaljer i framtiden.

För vidare information, kontakta:
Pressekreterare Viktoria Raft, telefon: 08-739 61 75 eller 0722-32 06 31

Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, press@vattenfall.com