Vattenfall tecknar kreditfacilitet på 2 miljarder euro

Vattenfall AB tecknade på onsdagen en femårig kreditfacilitet, så kallad multi-currency revolving credit facility, på 2 miljarder euro, motsvarande cirka 18,6 miljarder kronor. Därmed ersätts den nuvarande kreditfaciliteten på 2,55 miljarder euro.

Den nya kreditfaciliteten förfaller den 10 december 2019, med option på två ettåriga förlängningar. Syftet med faciliteten är att täcka Vattenfalls löpande finansieringsbehov.

Totalt medverkar femton banker i den nya faciliteten. Dessa utgör från och med nu Vattenfalls huvudsakliga bankrelationer. Faciliteten har arrangerats självständigt av Vattenfall.

- Vi är mycket nöjda med den nya kreditfaciliteten och det förtroende våra banker har visat oss. Faciliteten är en del i Vattenfalls likviditetsreserv och säkerställer Vattenfalls finansiella flexibilitet, säger Johan Gyllenhoff, Group Treasurer på Vattenfall.

Följande banker ingår I kreditfaciliteten (alfabetisk ordning):

Mandated Lead Arranger and Bookrunner:

Barclays Bank PLC
BNP Paribas
Citibank N.A., London Branch
Commerzbank Aktiengesellschaft
Danske Bank
Deutsche Bank Luxembourg S.A.
Handelsbanken
ING Bank N.V.
J.P. Morgan Limited
Landesbank Hessen-Thüringen Girozentrale
Nordea
SEB
Société Générale
Swedbank AB
The Royal Bank of Scotland plc

Société Générale Corporate & Investment Banking har varit Coordinator and Documentation Agent.

Vattenfall offentliggör denna information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden

För ytterligare information kontakta:

Johan Gyellenhoff, Group Treasurer, 08 739 65 13, johan.gyllenhoff@vattenfall.com

Klaus Aurich, chef Investor Relations, 08 739 65 14, klaus.aurich@vattenfall.com

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Vattenfall är ett svenskägt energiföretag med verksamhet i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Sedan den 1 januari 2014 är Vattenfalls verksamhet indelad i två enheter: regionerna Nordic och UK/Continental Europe. Vattenfalls vision är att utveckla en hållbar och bred europeisk energiportfölj och att vara ett av de företag som leder utvecklingen mot ett miljömässigt hållbart energisystem.