Vattenfall utser ny medlem i koncernledningen

Harald von Heyden blir ny medlem i Vattenfalls koncernledning.

Vattenfall har beslutat stärka värdeskapandet på producentmarknaden genom att utse Harald von Heyden till ansvarig för Trading och till att överta koncernprojektet Coordination of Generation Management (Samordning av produktionsdriften). Chefen för Business Unit Vattenfall Energy Trading (VET) Stephen Asplin kommer att rapportera direkt till Harald von Heyden. Harald von Heyden har arbetat inom energibranschen i mer än tio år. Han har varit verkställande direktör för Statkraft i Tyskland och var grundaren av Elektrizitätsgesellschaft Laufenberg Nordic (EGL) samt vd och Chief Trading Officer för EGL AG. – Jag är mycket glad att ha Harald von Heyden som medlem av Vattenfalls koncernledning. Han har starka meriter och en internationell bakgrund som passar ett företag som Vattenfall, säger Vattenfalls koncernchef Øystein Løseth. Harald von Heyden är 38 år. Han är ursprungligen från Tyskland., men har bott många år i Norge och arbetat flera år i Nederländerna, Tyskland och Schweiz. Han har en magisterexamen i management studies från universitetet i Cambridge och har även arbetat fyra år som konsult hos McKinsey med fokus på energibranschen. – Jag är imponerad av hur Vattenfall har utvecklats till ett av de ledande europeiska energiföretagen, vilket jag anser nödvändigt för att överleva energimarknadens kommande integration i norra Europa. Jag ser fram emot att delta i arbetet på att bibehålla och utveckla Vattenfalls ställning, säger Harald von Heyden. Harald von Heyden tillträder sin nya position den 3 maj. För vidare information, kontakta: Edvard Lind, t.f. presschef, telefon 08-739 56 74, mobil 070-358 63 30. Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, press@vattenfall.com.