Vattenfalls Årsredovisning och Hållbarhetsredovisning 2010

Report this content

Vattenfall publicerar idag sin Årsredovisning och Hållbarhetsredovisning för 2010.

Årsredovisningen innehåller utförlig information om Vattenfalls finansiella resultat och beskriver koncernens utveckling under 2010. Stort utrymme ägnas åt Vattenfalls nya strategiska inriktning som presenterades i september 2010. Vidare innehåller årsredovisningen en beskrivning av Vattenfalls sex energikällor; vattenkraft, kärnkraft, kolkraft, naturgas, vindkraft och biobränsle.

Jämfört med bokslutskommunikén för 2010, publicerad den 10 februari 2011, har koncernens balansräkning förändrats marginellt på skuldsidan med en förskjutning mellan ”Uppskjuten skatteskuld” och ”Skatteskuld aktuell skatt”. Netto har koncernens skatteposition inte förändrats. Förskjutningen är ett resultat av att moderbolaget Vattenfall AB har gjort en rättelse avseende säkringsredovisning för nettoinvesteringar i utlandsverksamheter. Resultaträkning för 2009 och 2010 samt balansräkning per 31 december 2009 respektive 2010 för moderbolaget Vattenfall AB har därför omräknats jämfört med vad som publicerats i Vattenfalls bokslutskommuniké för 2010.  Ändringarna har inte påverkat koncernens resultat, kassaflöde och skuldsättning.

Årsredovisningen finns att ladda ner på följande sidor:
På svenska
: www.vattenfall.se/arsredovisning
På engelska: www.vattenfall.com/annualreport

Hållbarhetsredovisningen beskriver Vattenfalls nya strategiska inriktning och Vattenfalls sex energikällor ur ett hållbarhetsperspektiv. Vattenfall rapporterar sedan 2003 i enlighet med Global Reporting Initiative (GRI), ett internationellt ramverk för hållbarhetsrapportering. Utförlig information om verksamhetens miljömässiga, sociala och ekonomiska påverkan redovisas.

Hållbarhetsredovisningen kan laddas ner i en engelsk version via: www.vattenfall.com/csr
En svenskspråkig version beräknas finnas tillgänglig för nedladdning under april på
www.vattenfall.se/csr

Vattenfall offentliggör denna information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden.

För vidare information, kontakta:
Klaus Aurich, Head of Investor Relations, tel. +46 8 739 65 14, mobil +46 70 539 65 14
Magdalena Ellfors, CSR Manager, tel. +46 8 739 58 08, mobil +46 70
639 58 08
Maria Lidzell, presssekreterare, Media Relations Sweden, tel. +46 8 739 75 82, mobil +46 70 214 87 57

Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, press@vattenfall.com.