Vattenfalls årsstämma 2018

Vattenfall AB:s årsstämma ägde rum onsdagen den 25 april på Vattenfalls huvudkontor i Solna. Årsstämman beslutade bland annat att en utdelning på SEK 2 miljarder ske ges till ägaren, den svenska staten.

Vattenfalls ägare företräddes vid röstningen på årsstämman av Maurice Forslund, departementssekreterare på näringsdepartementet.

Beslut vid årsstämman:

Fastställande av balans- och resultaträkning
Årsstämman fastställde resultaträkning och balansräkning för Vattenfall AB och Vattenfallkoncernen.

Utdelning
Årsstämman beslutade om en utdelning på SEK 2 miljarder, motsvarande 24 procent av vinsten, för verksamhetsåret 2017.

Ansvarsfrihet
Årsstämman beslutade om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och för verkställande direktören.

Riktlinjer för ersättningar
Årsstämman beslutade att fastställa styrelsens förslag till oförändrade riktlinjer för ersättningar till ledande befattningshavare. Riktlinjerna överensstämmer med regeringens riktlinjer för anställningsvillkor för ledande befattningshavare i bolag med statligt ägande, beslutade av regeringen den 22 december 2016, med en avvikelse gällande hur dessa ska tillämpas i Vattenfalls dotterföretag.

Val av styrelse
Årsstämman beslutade att styrelsen ska ha åtta stämmovalda ledamöter. Lars G Nordström, ordförande sedan juni 2011, valdes om till ordförande. Till styrelseledamöter omvaldes Fredrik Arp, Viktoria Bergman, Håkan Erixon, Tomas Kåberger, Jenny Lahrin, Fredrik Rystedt och Åsa Söderström Winberg.

Arvoden till styrelsen
Årsstämman beslutade att arvodet till styrelsens ordförande ska uppgå till 740 000 kronor och 350 000 kronor till övriga styrelseledamöter. För arbete inom revisionsutskottet ska ett arvode på 90 000 kronor utgå till utskottets ordförande och 70 000 kronor till ledamot, samt ett arvode på 60 000 kronor till ordförande och 45 000 kronor till ledamot i ersättningsutskottet. Arvode utgår inte till arbetstagarrepresentanter och anställda i Regeringskansliet.

Val av revisor och arvode
Revisorsfirman Ernst & Young AB valdes om till revisor med Staffan Landén som huvudansvarig. Årsstämman beslutade att arvode för revisorns arbete utgår enligt godkänd räkning.

Statens ägarpolicy och riktlinjer för bolag med statligt ägande
Årsstämman beslutade att statens ägarpolicy, inklusive regeringens riktlinjer för externrapportering i bolag med statligt ägande samt regeringens riktlinjer för ersättning och andra anställningsvillkor för ledande befattningshavare i bolag med statligt ägande, ska gälla för Vattenfall AB.

För ytterligare information kontakta:
Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com