Vattenfalls hållbarhetsarbete får högsta betyg, platina

Vattenfalls hållbarhetsarbete håller högsta klass visar en ranking från EcoVadis, en ledande aktör inom hållbarhetsutvärdering. Det stärker Vattenfalls position som ett av de mest hållbarhetsorienterade företagen inom energisektorn när det rankas som topp 1 procent av 75 000 företag.

– Det är väldigt glädjande att vårt hållbarhetsarbete uppmärksammas. Det ligger mycket hårt jobb bakom detta och visar hur våra medarbetare tagit hållbarhet till sig och ser vilket värde det har för vår affär. Hållbarhet är fullt ut integrerat i vår strategi och allt det vi gör. Det har högsta prioritet i vår verksamhet såväl i vårt eget arbete som det vi gör tillsammans med våra leverantörer, kunder och partners, kommenterar Annika Ramsköld, hållbarhetschef på Vattenfall.

Hållbarhetsarbetet är en grundbult i Vattenfalls arbete för en klimatsmartare livsstil och för att möjliggöra ett fossilfritt liv inom en generation. Vattenfall har ett tydligt åtagande gentemot medarbetare, kunder och övriga intressenter att förbli en ledande aktör i energiomställningen. Vattenfalls ansvar och engagemang sträcker sig även bortom den egna verksamheten till att omfatta hela värdekedjan från såväl leverantörer som underleverantörer till kunder. De internationella riktlinjerna från OECD och FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter är avgörande för Vattenfalls hållbarhetsarbete.

– Jag är särskilt stolt och glad att alla ansträngningar och fokus på leverantörskedjan och vårt samhällsansvar t ex mänskliga rättigheter och arbetsförhållanden hos leverantörer, uppmärksammas och synliggörs. Här ökade vi från 50 till 80 poäng till topp 1 procent av alla granskade företag inom energisektorn. Vi fokuserar vårt arbetet både på granskning och revisioner samt samarbete med leverantörer och underleverantörer för att stödja och förbättra våra leverantörers hållbarhetsarbete, fortsätter Annika Ramsköld.

Varje år granskas Vattenfall av EcoVadis som fokuserar på fyra delområden: miljö, mänskliga rättigheter och arbetsförhållanden, etik samt ansvarsfull upphandling. De senaste åren har Vattenfall hamnat på guldnivå men det här året har högsta möjliga betyg, platina, tilldelats bland 75 000 granskade företag.

Läs rmer om Vattenfalls hållbarhetsarbete här

Läs mer om EcoVadis och hållbarhetsutvärdering här

För ytterligare information kontakta:

Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com