• Vattenfall/

Vattenfalls internationella energibarometer: 83 procent av svenskarna vill spara el på julbelysningen

Report this content

De mest populära åtgärderna i jul för att spara el är att ha LED-lampor (56%), använda timer (36%) eller tända levande ljus (29%). En fjärdedel av svenskarna använder batteridriven belysning och en femtedel kommer att använda annan sorts juldekoration än ljus. Den starkaste drivkraften för att minska elanvändningen är att spara pengar, medan tre fjärdedelar motiveras av att hushålla med naturresurser. Allt enligt senaste Energibarometern* från Vattenfall.

Sedan kriget i Ukraina startade, med stigande priser på gas och olja som följd och som fick världens elpriser att skjuta i höjden, har energifrågan toppat nyhetsrubrikerna.

– Att försöka dra ner på elanvändningen har blivit något av en folksport. Inte bara här i Norden utan även på kontinenten. I Tyskland och Frankrike har elsparivern till och med ökat jämfört med tidigare mätningar, säger Jens Berggren, klimatcoach på Vattenfall.

Andra populära och praktiska knep för en energimedveten vardag är att duscha kortare tid (62%), att laga mat med lock (69%) och att sänka inomhustemperaturen (52%).

– Slående är att nästan en tredjedel av de svarande säger att de går och lägger sig tidigare för att spara el, och en femtedel spenderar mindre tid hemma, säger Jens Berggren och fortsätter:

– Dessa är dock inte de mest effektiva sätten att minska sin elräkning och de verkar rätt omständliga. Det finns sätt som sparar mer och kostar mindre komfort.

– Att spara el handlar ofta om att ändra sitt beteende. Viljan finns definitivt där, hela 93 procent säger att de håller koll på sin elkonsumtion. Det viktigaste är att man väljer sätt som inte känns för besvärliga så att man orkar fortsätta. Eftersom uppvärmningen av hemmet och av varmvattnet är de största posterna finns det mycket pengar att spara här.

– Kanske ge ett snålspolande duschmunstycke till tonåringen, tipsar Jens Berggren.

En av tio säger sig ha köpt en elbil, medan över hälften (54%) är villiga att göra detta i framtiden. Andra investeringar som svenskarna tror mer långsiktigt på är isolering av fönster, tak o.s.v. (47%) och installation av värmepump (55%).

– Visste du också att varje människa genererar runt 100 watt per person, så se till att fira julen tillsammans, det ger både känslomässig och rent fysikalisk värme. Värmen från en gäst motsvarar elförbrukningen hos cirka 500 LED-juleljus. Så du kan umgås och låta ljusen tindra och glimma i jul med gott samvete, säger Jens Berggren.

*Undersökningsbolaget Statista har på uppdrag av Vattenfall samlat information från totalt 5 000 representativt utvalda personer i Tyskland, Finland, Frankrike, Sverige och Nederländerna. Enkäten har gjorts bland 1000 respondenter över 18 år i Sverige under januari 2023, maj 2023 och november 2023.

Energispartips här.

För ytterligare information kontakta:
Vattenfalls pressavdelning: 08-739 50 10, press@vattenfall.com