Vattenfalls kärnkraft har hög tillgänglighet i vinter

Report this content

Vattenfalls reaktorer i Forsmark och Ringhals har haft en bra vinter med hög tillgänglighet. I Forsmark ligger den i vinter på 98 procent vilket innebär en hög produktion för tredje året rad och Ringhals ökade tillgängligheten till 96 procent.

Vattenfalls kärnkraftverk har haft hög tillgänglighet under vinterns kalla månader, från november till mars i år. Forsmark har en mycket hög nivå för tredje året i rad och ligger i vinter på 98 procent. De två föregående vintrarna låg Forsmark på omkring 99 procents tillgänglighet.

Ringhals tillgänglighet ökade i vinter till 96 procent. Det är en rejäl upphämtning från föregående vinter då produktionen påverkades av en lång revisionsavställning av reaktor 2. Vintern 2010 till 2011 var tillgängligheten 91 procent. Det betyder att Ringhals är på god väg att åter igen nå en nivå som under toppåren i början av 2000-talet låg på drygt 99 procent.

- Jag är mycket nöjd med att vår ambition att höja tillgängligheten i kärnkraften går framåt och vi hoppas nu att vi kan lämna vintersäsongerna 2009-2010 och 2011-2012 med delvis lägre produktion bakom oss, säger Torbjörn Wahlborg, Chef Business Division Nuclear Power.

Vattenfall ser kärnkraften som ett viktigt energislag i Sverige och som baskraft ger den stabil produktion på den nordiska elmarknaden vilket är viktigt för våra kunder och landets industri. I vinter har den höga tillgängligheten bidragit till att pressa elpriset nedåt.

- Vattenfall genomför det största moderniseringsprogrammet i svensk kärnkraft sedan den byggdes och till år 2017 planerar Vattenfall att investera ytterligare 16 miljarder kronor i säkerhetshöjande och livstidsförlängande åtgärder, säger Torbjörn Wahlborg.

Kärnkraften är driftsäker produktion med låga koldioxidutsläpp vilket kan bidra till att bromsa klimatförändringar. Nästan hälften av all elproduktion i Sverige kommer från kärnkraften och Vattenfall driver sju av tio reaktorer.

För mer information kontakta:
Magnus Kryssare, pressekreterare, telefon: 076-769 56 07

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se