Vattenfalls och Volvos nya laddbara V60 slutsåld

De första 1000 av Vattenfalls och Volvos nya V60 laddhybrid är populära och är slutsålda innan de har nått bilhandlarna. Vattenfall vill vara en drivande kraft när det gäller elektrifieringen av transporter och leverantör av laddningslösningar.

Den första serien av V60 laddhybrid på 1000 bilar är redan slutsålda och beställningar för nästa år börjar redan komma in. Det var under hösten 2008 som Vattenfall tog initiativ till ett industriellt partnerskap med Volvo Personvagnar. Vattenfall har investerat 1 miljard kronor i bilen och förutom att tjäna pengar på varje såld bil erbjuder Vattenfall laddtjänster med förnybar el och solpaneler tillsammans med bilen.

- Det är fantastiskt och jag tror att det stora intresset beror på att det inte bara är en miljöbil utan så mycket mer. Laddhybriden är tre bilar i en och ligger verkligen i framkant när det gäller tekniklösningar, säger Annika Ramsköld, Chef för affärsutveckling.

Vattenfall har köpt 43 av de 300 bilar som är avsedda för den svenska marknaden. 300 laddhybrider har sålts i Sverige vilket innebär att antalet bilar som kan drivas med el på de svenska vägarna nu ökar med cirka 30 procent. Idag finns omkring 1000 elbilar i Sverige. Vattenfall tror på laddhybridtekniken eftersom den tar bort de begränsningar med körsträcka som en elbil kan orsaka samtidigt som merparten av körningen kan ske på el. Laddhybriden erbjuder både el- och dieseldrift.

- Samarbetet med Volvo är unikt och banbrytande. Bilen är ett exempel på vikten av att samarbeta över industrigränser för att nå hållbara energilösningar. Vi är övertygade om att el är framtidens bränsle för transportsektorn, säger Annika Ramsköld.

Ladda bilen med solel - solcellspaket:
Köper tillbaka överskottsel
Solcellsmoduler
Montering och installation
Driftsättning och kontroll av systemet
25 års effektgaranti på solpanelerna

Volvo V60 Plug-in Hybrid:
Dieselmotor 2,4-liters, femcylindrig på 215 hk med automatlåda och elmotor på 70 hk
Acceleration 0-100 km/h 6,1 sekunder
Bränsleförbrukning 1,8 l/100 km
Koldioxidutsläpp 48 g/km
Räckvidd vid ren eldrift upp till 50 km