• Vattenfall/

Vattenfalls VD Øystein Løseth vill inte förlänga sitt kontraktefter mars 2015 – rekryteringsprocessen inleds

Vattenfalls VD Øystein Løseth har meddelat styrelsen att han inte vill inleda en förhandling om förlängning av sitt tidsbestämda kontrakt som löper ut i mars 2015. Styrelsen inleder nu processen med att finna en efterträdare.

Vattenfalls VD Øystein Løseth:
– Jag har informerat styrelsen att jag inte vill förlänga mitt kontrakt efter 2015. Det är ett personligt beslut.
Jag har meddelat det tidigt för att skapa klarhet och ge styrelsen tillräcklig tid för rekryteringen. Jag fortsätter mitt arbete för Vattenfall med full kraft.

Styrelseordföranden Lars G Nordström:
– Vi tackar Øystein Løseth för ett besked i god tid. Nu inleds processen för att finna en efterträdare och styrelsen kommer att formulera en krav- och kompetensprofil. Øystein Løseth fortsätter som VD med särskilt fokus på förändringsarbete och har ett stort förtroende i både styrelsen och organisationen.

Øystein Løseths femårskontrakt som Vattenfalls VD tecknades 2010 och löper ut den 31 mars 2015. En förhandling om en förlängning skulle ha inletts i oktober 2013, men efter Øystein Løseths besked kommer detta inte att ske. Istället inleder styrelsen rekryteringen av en efterträdare.

Øystein Løseth och Lars G Nordström finns tillgängliga under presskonferensen gällande delårsrapporten idag, 29 oktober, klockan 10 på Vattenfalls huvudkontor, Evenemangsgatan 13.
Journalister kan även delta via telefon på telefonnummer +46 (0)8 5 051 0031.

För mer information, kontakta:
Vattenfalls pressavdelning 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Vattenfall är ett svenskägt energibolag med verksamhet i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien, Frankrike och Finland. Vattenfalls vision är att utveckla en hållbar och bred europeisk energiportfölj och att vara ett av de företag som leder utvecklingen mot ett miljömässigt hållbart energisystem.