Klotformad eldstad flyttar ut - Globe nya inredningsdetaljen i uterummet

Report this content

Den portabla eldstaden ”Vauni Globe” är den enda skorstensfria kaminen i världen med en klotformad design som passar i olika typer av hem och rum. Nu satsar Vauni på utomhusmiljö för första gången sedan lanseringen 2008 och Globen intar uterummet, orangeriet och till och med terrassen. Globe, som är svensktillverkad, drivs av flytande bioetanol och brinner utan rök, sot eller aska.

- Under sommaren vill vi tillbringa så mycket tid som möjligt utomhus. Det gör också att det blir allt viktigare med en genomtänkt utomhusmiljö med möbler, accessoarer och växter för att skapa en mysig sommarkänsla. Här kan vår Globe bli en annorlunda och modern inredningsdetalj som värmer skönt under de lite kyligare sommarkvällarna, säger Markus Grip, chefsdesigner på Vauni, som även har formgivit den uppmärksammade Globen.

Att eldstaden kan placeras i vilket rum som helst är en av de stora fördelarna. Dessutom behövs det varken någon skorsten eller installation, vilket gör att den passar både i villor och lägenheter. Genom satsningen på utomhusmiljö vill Vauni nu lyfta fram egenskapen om att produkten är flyttbar. Man kan till och med placera den på terrassen så länge den är skyddad från regn, fukt och till viss del vind.

- Det går ju faktiskt att flytta in den över natten om det behövs. Men smidigast är såklart att placera den i ett uterum eller i orangeri med tak. Vi tror att Globen kan höja många utomhusmiljöer i sommar och eftersom den ger värme kan den även ersätta infravärme. Dessutom är produkten i sig skulturalt vacker - oavsett om den är tänd eller släckt, säger Markus Grip.

Fakta Vauni Globe
Vauni Globe finns hos utvalda återförsäljare i hela landet, till exempel Premium Interiör, DIS Inredning, Store, Björkman Design och Glashuset samt flertalet kaminbutiker. Produkten finns även att beställa online på www.vauni.se
. Pris från 19 800 kr. Finns i färgerna matt svart, matt vit samt i en exklusiv serie med bland annat Red Amber, Nordic Glow, Cool Grey och Ocean Pearl. Själva insatsen runt etanolbrännaren finns i två exklusiva utföranden: Cast Iron som har en matt gjutjärnsfinish eller i polerad svart granit. Hög fot är ett tillval. Eldstaden finns även som vägghängd och heter då Cupola.

För ytterligare information och bilder:
Pernilla Moerth, marknadsansvarig, tfn: 031-722 79 31, e-post: pernilla@vauni.com
Robert Ban, vd Vauni, tfn: 031-722 79 32, e-post: robert@vauni.com

Länk till högupplösta bilder: www.vauni.se/media

Om Vauni AB
Vauni AB är Nordens ledande tillverkare av bioetanoldriva eldstäder med ledorden design, teknik och säkerhet. Bolaget designar, utvecklar, producerar samt distribuerar skorstensfria etanoldrivna kaminer och förbränningssystem till företag och privatpersoner över hela världen. Målet är att göra produkterna flexibla och attraktiva för personer med skiftande krav, smak och levnadsförhållande. Vaunis huvudkontor ligger i Kungsbacka.

Taggar: