Bokslutskommuniké 2013

Fjärde kvartalet 2013:

• Koncernens omsättning ökade med 10,8 procent till 294,4 MSEK (265,8)
  • Rörelseresultatet ökade till 37,4 MSEK (20,2)
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till 33,1 MSEK (15,3)

Helåret 2013:

• Koncernens årsomsättning ökade med 6,0 procent till 1 171,4 MSEK (1 104,8)
  • Rörelseresultatet ökade till 162,8 MSEK (99,4)
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till 151,7 MSEK (94,7)
  • Koncernens resultat efter skatt blev 112,5 MSEK (69,8)
  • Resultat per aktie uppgick till 9,00 SEK (5,58)
  • Styrelsen föreslår höjd utdelning till 2,75 SEK per aktie (2,25)

VD och koncernchef Anders Birgersson kommenterar:

VBG Group – avslutade ett bra verksamhetsår med ett starkt fjärde kvartal
Koncernen avslutade verksamhetsåret 2013 med ett av de starkaste fjärde kvartalen någonsin. Samtliga tre divisioner bidrog till detta genom att under det fjärde kvartalet öka omsättningen, rörelseresultatet och förbättra rörelsemarginalen i förhållande till föregående år.
Denna goda avslutning på året resulterade i att verksamhetsåret 2013 blev ett mycket bra år för koncernen som helhet. Förutom omsättningstillväxt, kraftigt ökat resultat och förbättrade marginaler, så innebar 2013, glädjande nog, också ett kraftigt förbättrat kassaflöde för koncernen. Detta skapar, genom koncernens goda likviditet och starka balansräkning, bra och nödvändiga förutsättningar för fortsatt lönsam tillväxt.

VBG Truck Equipment – rekordresultat för verksamhetsåret 2013
Med det, i december 2012, förvärvade bolaget Onspot of North America ombord under hela 2013 skapades de bästa förutsättningar för divisionen att uppnå en betydande omsättningstillväxt, ökat rörelseresultat och förbättrade marginaler. Så blev också fallet, verksamheten i amerikanska bolaget motsvarade de högt ställda förväntningarna med en försäljning på nästan sextio miljoner kronor på den nordamerikanska marknaden och med ett rörelseresultat på femton miljoner kronor, det bästa resultat sedan bolaget startade sin verksamhet i USA för tjugofem år sedan.
Detta bidrog också till att divisionen som helhet redovisade sitt bästa verksamhetsår någonsin med en tillväxt på femton procent till 650 miljoner kronor i omsättning och med en rörelsemarginal på rekordnivån arton procent. Noteras bör att även utan det förvärvade bolaget låg rörelsemarginalen för divisionen på rekordnivå, sjutton procent.

Edscha Trailer Systems – förbättrad lönsamhet i fortsatt svag marknad
Inför 2013 räknade divisionen med att trailerbranschen skulle utvecklas positivt och att efterfrågan skulle öka under andra halvåret. Men marknaden var fortsatt svag under större delen av 2013 och det var först under slutet av året som en viss förbättring kunde märkas. Trots denna fortsatt svaga marknad där omsättningstillväxten för divisionen endast uppgick till en procent lyckades man ändå förbättra sin lönsamhet och rörelsemarginalen förbättrades till nio procent. Lägre kostnader och effektivare processer bidrog till detta och man räknar inom divisionen med att ytterligare förbättra lönsamheten i och med att den nyutvecklade generationen skjutbara tak kommer att lanseras på marknaden med början en bit in på 2014. Men det är framförallt med de ökade försäljningsvolymer som divisionen förväntar sig i och med en förbättrad marknadssituation som Edscha Trailer Systems också får den nödvändiga tillväxten. Det är då framförallt det uppenbara behovet av att ersätta och byta ut det befintliga trailerbeståndet i Europa som kommer att driva på marknadsutvecklingen under de kommande två till tre åren.
Jag hyser stora förhoppningar och räknar med att Edscha Trailer Systems med sin starka marknadsposition och nyutvecklade produkter kommer att ha mycket goda förutsättningar att under 2014 fortsätta sin resa mot långsiktig lönsam tillväxt.

Ringfeder Power Transmission – levererar gott resultat i svag konjunktur
Under 2013 var konjunkturutvecklingen svag på divisionens två huvudmarknader Tyskland och Nordamerika där också omsättningen minskade med tio respektive nio procent. Även Asien hade en tillbakagång med åtta procent, men tack vare Ringfeder Power Transmissions globala verksamhet kunde man, genom ökade affärer på andra marknader, reducera omsättningstappet för divisionen som helhet till drygt sju procent.
Ringfeder Power Transmissions intensifierade arbete med att leta strategiska förvärv ledde in i en process och förhandling under andra halvåret. Divisionen valde slutligen i december att avbryta och därför belastades det fjärde kvartalet med extra processkostnader. Under fjärde kvartalet gjordes även organisatoriska förändringar i divisionens bolag i USA med bland annat byte av VD.
Trots den minskade omsättningen under året och de ovan nämnda extra kostnaderna på cirka två miljoner kronor i det fjärde kvartalet lyckades ändå divisionen nå en lönsamhet på drygt tretton procent för verksamhetsåret 2013.

VBG Group – goda förutsättningar för långsiktig, lönsam, tillväxt
Som jag nämnde i inledningen, var 2013 ett av de bästa åren för koncernen som helhet och detta trots relativt svaga marknader för två av våra divisioner. Jag förväntar mig ett händelserikt och intressant 2014 med lansering av nya produkter, landvinningar på nya geografiska marknader och en förhoppning om en förbättrad konjunktur för framförallt Edscha Trailer Systems och Ringfeder Power Transmission.
Koncernen har en stark finansiell ställning och förutsättningar finns definitivt för VBG Group att fortsätta skapa långsiktig, lönsam, tillväxt.

Anders Birgersson

NOTERA
Informationen i denna kommuniké är sådan som VBG Group AB ska offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 18 februari 2014 klockan 11:00.

Anders Birgersson, VD och koncernchef
Telefon: 0521-27 77 67,  0702-27 77 78

VBG Group AB (publ) i Vänersborg är moderbolag i en internationell verkstadskoncern med helägda bolag i Europa, USA, Indien och Kina. Verksamheten är indelad i tre affärsdivisioner, VBG Truck Equipment, Edscha Trailer Systems och Ringfeder Power Transmission, med produkter som marknadsförs under välkända och starka varumärken. VBG Group ABs B-aktie börsintroducerades 1987 och finns idag på Small Cap-listan på Nasdaq OMX Nordiska Börsen Stockholm. www.vbggroup.com

Citat