Mobile Climate Control etablerar verksamhet i Indien

VBG Groups division Mobile Climate Control etablerar en produktionsanläggning i Indien. Redan under invigningsdagen fick divisionen order till ett sammanlagt värde om cirka fem miljoner kronor.

VBG Groups division Mobile Climate Control invigde under september en produktionsanläggning i Indien. Den nya verksamheten har ett tiotal anställda och ligger strax utanför Bengaluru i delstaten Karnataka. Inledningsvis fokuseras verksamheten på att montera färdiga AC-system till bussar, men beroende på efterfrågan kan även komponenttillverkning och produktutveckling förläggas till den nya anläggningen.

Till invigningen, som firades med tal, bandklippning och en rundtur i de nya lokalerna, kom ett hundratal representanter från olika bussoperatörer, busspåbyggare och tillverkare av kompletta bussar samt även distributörer och leverantörer. Redan under invigningsdagen fick divisionen order till ett sammanlagt värde om cirka fem miljoner kronor.

– Vi märker av att intresset är stort. Indien är en enorm marknad som först nu börjar bli mogen för luftkonditionerade bussar. Den växande medelklassen betalar hellre lite mer för att kunna åka med bussar som har luftkonditionering och det ställer krav på bussoperatörer att bygga in klimatsystem i bussarna. Dessutom utvecklas Indiens infrastruktur för närvarande mycket fort, vilket innebär bättre vägar och därmed också bättre förutsättningar för ytterligare utökad kollektivtrafik. Framtiden för vår affär här ser därför väldigt lovande ut, säger Clas Gunneberg som är vice Vd för VBG Group och divisionschef för Mobile Climate Control.

Mobile Climate Control kommer inledningsvis att fokusera på marknadssegmentet bussar som, med cirka 60 procent av omsättningen, är divisionens största. Framöver är även marknaden för anläggningsfordon intressant.

– Vi ser att olika typer av anläggningsfordon i Indien börjar utrustas med hytter och att förarna därmed ställer krav på luftkonditionering, så det är ingen tvekan om att det finns stor försäljningspotential även inom detta segment i Indien. Vi har redan en dialog med ett antal tillverkare, så vi räknar med att leverera de första klimatsystemen inom det kommande året, säger Clas Gunneberg.

Mobile Climate Control är en av VBG Groups fyra divisioner och står för cirka hälften av koncernens omsättning. Under det första halvåret 2018 redovisade Mobile Climate Control en stark tillväxt och en omsättningsökning på 17,6 procent, jämfört med föregående år.

– Mobile Climate Controls etablering i Indien ligger helt i linje med koncernens strategi om fortsatt internationalisering på tillväxtmarknader utanför Europa och Nordamerika, säger Anders Birgersson, Vd och koncernchef för VBG Group.

Anders Birgersson, Vd och koncernchef för VBG Group

Clas Gunneberg, vice Vd för VBG Group och divisionschef för Mobile Climate Control
E-post: clas.gunneberg@mcc-hvac.com

VBG Group AB (publ) i Vänersborg är moderbolag i en internationell verkstadskoncern med helägda bolag i Europa, Nordamerika, Brasilien, Sydafrika, Australien, Indien och Kina. Verksamheten är indelad i fyra divisioner, VBG Truck Equipment, Edscha Trailer Systems, Mobile Climate Control och Ringfeder Power Transmission, med produkter som marknadsförs under välkända och starka varumärken. VBG Group ABs B-aktie börsintroducerades 1987 och finns idag på Mid Cap-listan på Nasdaq Stockholm.