Internationell e-handelsaktör öppnar i Köpenhamn

Ve Interactive levererar lösningar inom retargeting och programmatic till e-handlare världen över med 26 kontor i städer som London, Tokyo, Boston, Sao Paulo och nu även i Köpenhamn.

I kundstocken ser vi exempelvis Miinto, AirBerlin och Topman. Nu vill det engelska B2B teknikföretaget Ve Interactive på allvar ta sig in på den danska marknaden för e – handelslösningar.

"Dansk e-handel växer mycket snabbt just nu och vi har identifierat Danmark som en marknad med stor potential. Vi ser en stor efterfrågan på produkter som kan hjälpa e-handlare att rikta kommunikation och marknadsföring till individer snarare än till grupper i köpprocessen, vilket i sin tur genererar en högre ROI på marknadsföringsbudgeten. Detta kan vi, vilket visat goda resultat hos våra redan befintliga danska kunder", säger Nordic Director på Ve Interactive Johan Hagenfeldt.

Ve Interactive grundades i London 2009. Konceptet var en liten bit av JavaScript-kod som gjorde det möjligt för e-handlare att interagera med sina besökare genom hela köpprocessen online. Ve Interactives teknologi har vunnit priser världen över och under tiden även utvecklats så att både retargeting, remarketing, on-site interaktion och programmatic display annonsering enkelt kan aktiveras genom samma JavaScript.

Med retargeting vänder man sig till ett mycket intressant segment: De som redan har besökt en e-shop men lämnat igen utan att köpa produkterna de har i sin kundvagn. Man talar om "abandonment rate”, som i många branscher överstiger en nivå på 70 %. Detta innebär att 7 av 10 fyllda varukorgar överges, vilket motsvarar flera miljarder danska kronor varje år. Med andra ord, det finns mycket pengar att hämta för danska e-handlare.

Programmatic är uttrycket för en digitalisering av köpprocessen med annonsutrymme, som nu sker automatiskt och ofta med realtids budgivning, s.k. RTB. Detta innebär en omedelbar anpassning till annonspriser och efterfrågan, vilket märkbart effektiviserar och optimerar processen. Data och algoritmer möjliggör en helt målinriktad marknadsföring där man kan möta rätt kund i rätt skede av köpprocessen.

"Vi har försökt samla banbrytande teknik i en plattform som kan aktiveras med endast ett JavaScript. Detta, kombinerat med en "no cure, no pay" affärsmodell och ett enormt kompetent team, har varit en viktig faktor för kundernas mycket goda resultat", säger Johan Hagenfeldt.

Ve Interactive kommer att öppna ett kontor i Meatpacking District i Köpenhamn i mitten av april. Den danska divisionen är en del av Ve Nordic, som betjänar kunder i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Island.

Marketing, DK

Louise Faurby

Louise.faurby@veinteractive.com

Snabbfakta

Ve Interactive har etablerat sig som en av de ledande aktörerna inom retargeting och remarketing. Den nordiska delen av mjukvaruföretaget ingår i en multinationell koncern som utifrån sina 26 kontor runt om i världen levererar lösningar till över 10 000 kunder på 20 olika språk.

Johan Hagenfeldt, Nordic Director, Ve Interactive