Ve expanderar inom Big Data analytics genom mångmiljonförvärvet av franska qunb

Förvärvet av företaget följer upp tidigare affären av GDM Digital värd 12 miljoner dollar.

London, Storbritannien; 28 november 2014: Londonbaserade mjukvaruföretaget Ve Interactive har förvärvat det franska datavisualiseringsföretaget qunb i en affär värd flera miljoner pund. Affären sker i en kombination av aktier och kontanter.

Förvärvet som följer upp den tidigare affären av den digitala reklambyrån GDM Digital, kommer att stärka Ve:s förmåga inom dataanalys. qunbs tio anställda kommer att ansluta sig till Ve:s kontor i Paris, qunb som varumärke kommer slutligen att ingå i en ny tjänst – VeInsights – under ledning av qunbs medgrundare och VD Cyrille Vincey.

För närvarande bevakar och analyserar Ve 33 % av den globala e-handelsmarknaden. Detta kommer i kombination med qunbs visualiserings- och analysexpertis att utöka kundernas analysmöjligheter betydligt.

VeInsights tjänster kommer att erbjuda en återblick på konsumenttrender inom e-handelsmarknaden, analys i realtid och framför allt prediktiv analys. Med hjälp av dessa insikter kommer e-handelsföretagen att tydligare kunna förutsäga konsumenternas köpbeteende, anpassa prissättningen och produkterna som erbjuds. qunbs nuvarande analysteknik levererar månadsrapporter till över 3500 kunder.

Ve kommer även att leverera benchmark-rapporter över e-handelsmarknader i specifika länder.

David J. Brown, VD och medgrundare av Ve, säger: "qunb har en mycket kompetent personal och är världsledande inom analys och visualisering. Genom att kombinera qunbs teknologi och expertis med Ve:s nuvarande produktportfölj kommer våra kunder erbjudas en helt ny analysnivå av konsumenternas köpvanor online."

Cyrille Vincey, VD och medgrundare av qunb, säger: "Vi är mycket glada över att bli en del av Ve:s team. Kombinationen av vår expertis och teknik tror vi kommer att skapa en enastående service för e-handelsföretagen. Enbart mängden data som Ve nu kommer kunna analysera och visualisera ger en av de mest kompletta översikterna vi sett på e-handelsmarknaden. Detta kommer att hjälpa återförsäljare att öka sin försäljning online, men även ge insikt i vad kunderna efterfrågar i nuläget och framöver."

Om Ve Interactive

Ve grundades i England och är ett mjukvaruföretag som erbjuder en plattform för att anskaffa, interagera & konvertera kunder i varje skede av e-handelsresan. Produktportföljen av appar hjälper online-företag att minska bounce rate, öka kundens engagemang och minimera övergivna varukorgar.

Ve Interactive grundades 2009 och levererar i dagsläget lösningar till 47 länder, på 19 språk och har 18 kontor över hela världen.

David J. Brown, VD och medgrundare av Ve
Cyrille Vincey, VD och medgrundare av qunb