Brittiska livsmedelskedjan Waitrose expanderar sitt växtbaserade sortiment med DUG

Den välkända livsmedelskedjan Waitrose & Partners kommer att lansera Veg of Lunds växtbaserade dryck DUG® med start i februari 2022. Waitrose & Partners har över 330 butiker i Storbritannien och är landets åttonde största livsmedelskedja med en marknadsandel om ca 5 procent.

Waitrose & Partners har sedan starten 1904 haft en position som den ledande livsmedelskedjan med fokus på premiumprodukter. Mycket har hänt sedan dess och kedjan har idag en etablerad webbutik utöver de 330 butikerna runt om i Storbritannien. Mottot från start, “lift the food trade to a higher plane”, är fortfarande vägledande.

”Vi är mycket stolta över att få sälja DUG potatisdyck i livsmedelskedja som står för kvalitet i alla led, som kunglig leverantör och ett starkt varumärke även internationellt”, säger Cecilia Lindwall, VD för Veg of Lund.

”Vi ser fram emot att kunna lansera DUG i våra butiker och att i nära samarbete med Veg of Lund kunna inspirera och utbilda våra kunder kring de nya alternativ till animalisk mjölk som finns i Storbritannien. Våra kunder vill se många alternativ i sin Waitrose-butik och vi ser fram emot DUG:s tillväxt inom Waitrose”, säger Alice Shrubsall, inköpare inom Waitrose & Partners.

Cecilia Lindwall (VD)

E-post: cecilia.lindwall@vegoflund.se

Veg of Lund utvecklar unika växtbaserade livsmedel som möter konsumenternas krav på smak och hållbarhet. Bolaget har rötter i forskning vid Lunds universitet och äger patenterade metoder för att utveckla nya matkategorier inom den snabbväxande marknaden för växtbaserade livsmedel. Veg of Lunds klimatsmarta och smakrika produkter säljs i Europa och Asien under varumärkena DUG® och MyFoodie®. Bolagets aktier noterade på Nasdaq First North Growth Market under ticker VOLAB. Läs mer på ir.vegoflund.se. Eminova Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser och kan kontaktas via telefon: 08-684 211 10 eller e-post: adviser@eminova.se.

Cecilia Lindwall, VD för Veg of Lund