Kommuniké från extra bolagsstämma i Veg of Lund AB (publ)

Veg of Lund AB (publ) (”Bolaget”) avhöll den 9 december 2022 extra bolagsstämma. Stämman hölls med stöd av tillfälliga lagregler endast genom poströstning. Vid stämman fattades beslut om val av styrelseledamöter, ändring av bolagsordningen samt beslut om att anta ett incitamentsprogram till vissa styrelseledamöter.

Val av styrelseledamöter
Stämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, om nyval av Anders Gustafsson och Rolf Bjerndell till styrelseledamöter.

Beslutet innebär att styrelsen kommer att bestå av Håkan K. Pålsson, Anders Hättmark, Roger Johansson, Linda Neckmar, Eva Tornberg, Anders Gustafsson och Rolf Bjerndell. Som tidigare kommunicerats har Fred Holmberg och Magnus Nordin på egen begäran valt att avgå från upp­draget som styrelseledamot i Bolaget.

De avgångna styrelseledamöterna, Fred Holmberg och Magnus Nordin, samt de nyvalda styrelseledamöterna, Anders Gustafsson och Rolf Bjerndell, erhåller arvode för sitt arbete som styrelseledamot i enlighet med den arvodesnivå som beslutades av årsstämman 2022 proportionerligt i förhållande till mandattidens längd.

Ändring av bolagsordningen
Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att ändra bolagsordningen. Ändringen gjordes i syfte att ändra gränserna för aktiekapital respektive antal aktier för att möjliggöra för styrelsen att efter teckningstiden i företrädesemissionen som offentliggjordes genom press­meddelande den 9 november 2022 (i) besluta om en riktad nyemission av aktier om högst 15 MSEK i syfte att täcka eventuell överteckning i företrädesemissionen samt (ii) besluta om en emission av vederlagsfria teckningsoptioner till Bolagets aktieägare, vilka kan tillföra Bolaget ytterligare cirka 11–22 MSEK. Slutlig information om sådana emissioner kommer offentliggöras så snart styrelsen fattat beslut om detta.

Incitamentsprogram
Stämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att anta ett incitamentsprogram till vissa styrelseledamöter i form av teckningsoptioner. Incitamentsprogrammet innebär i korthet en emission av högst 75 000 teckningsoptioner. Varje teckningsoption ger rätt att teckna en ny aktie i Bolaget under tiden från och med den 1 januari 2026 till och med den 31 januari 2026.

Fredrik Carling, verkställande direktör

Veg of Lund AB (publ) utvecklar, marknadsför och säljer växtbaserade livsmedel som möter konsumenternas krav på smak och hållbarhet. Veg of Lund har sina rötter i forskning vid Lunds universitet och bolagets affärsidé är att använda sin kunskap, egna patenterade metoder och innovativa lösningar för att utveckla och sälja välsmakande, klimatsmarta och närproducerade produkter baserade på potatis. Veg of Lund erbjuder alternativ till mejeriprodukter (mjölkdryck) och mellanmål (smoothies) samt utvecklar köttalternativ. Bolagets produkter säljs under varumärket DUG till konsumenter, restauranger och matföretag i Sverige, England och Irland. Bolaget har ambitionen att expandera framför allt i Europa och Asien. Aktien är noterad på Nasdaq First North och handlas under namnet VOLAB. Läs mer på ir.vegoflund.se. Mangold Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser och kan kontaktas via telefon: 08-5030 15 50 eller e-post: ca@mangold.se.

Veg of Lund AB (publ) avhöll den 9 december 2022 extra bolagsstämma. Vid stämman fattades beslut om val av styrelseledamöter, ändring av bolagsordningen samt beslut om att anta ett incitamentsprogram till vissa styrelseledamöter.