Ny strategi börjar synas i resultatet

+400% och -53% är två viktiga nyckeltal för det första kvartalet 2023. Omsättningen ökade med 400% till 1 822 TSEK jämfört med samma kvartal 2022. Samtidigt halverades det negativa EBITDA resultatet mot föregående års kvartal. Det är början på hur vår uppdaterade strategi börjar synas i resultatet.

Januari–mars 2023

• Nettoomsättningen uppgick till 1 822 TSEK (455).
  • Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar, EBITDA, uppgick till -8 278 TSEK
    (-17 712) och EBIT uppgick till -8 330 TSEK (-17 764).
  • Resultatet efter skatt uppgick till -8 617 TSEK (-17 999).

Väsentliga händelser januari–mars 2023

• Veg of Lund tecknar avtal med Englands ledande hälsokostgrossist av premiumprodukter.
  • Veg of Lund flyttar huvudkontoret till Lund och bildar ett svenskt kontor för hela verksamheten.
  • Schweiziska livsmedelskedjan Migros lanserar DUG i 486 butiker.
  • Veg of Lund går in i Tyskland med partner distributör
  • Ordförande Håkan K Pålsson lämnar styrelsen på egen begäran. Eva Tornberg utses till ordförande fram till bolagsstämman i juni 2023.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

• Salling Group i Danmark lanserar DUG i 101 Fotex- och Bilkabutiker under maj månad.
  • Veg of Lund upptar lån om 7 MSEK från befintliga aktieägare och styrelseledamoten Eva Tornberg med konverteringsmöjlighet.

Koncernens nyckeltal i sammandrag (se definitioner på sid. 15)

Bruttomarginal, %

EBITDA

-8 278

-17 712

-42 580

EBITDA-marginal, %

Rörelsemarginal (EBIT-marginal), %

Vinstmarginal, %

Resultat per aktie, före och efter utspädning, kr

-0,35

-1,47

-3,41

Soliditet, %

Eget kapital per aktie, kr

-0,10

Balansomslutning

-8 386

-9 419

-33 677

Medelantalet anställda

Ny strategi börjar synas i resultatet

+400% och -53% är två viktiga nyckeltal för det första kvartalet 2023.

Omsättningen ökade med 400% till 1 822 TSEK jämfört med samma kvartal

2022. Samtidigt halverades det negativa EBITDA resultatet mot föregående

års kvartal. Det är början på hur vår uppdaterade strategi börjar synas i

resultatet. Kostnadseffektiv tillväxt genom geografisk expansion av

existerande produkter samtidigt som vi utvecklar patentportföljen för framtiden.

Den internationella resan har redan börjat

Lansering med Migros i Schweiz genomfördes i början på april. 486 butiker samt Migros online erbjuder nu samtliga tre varianter av DUG potatisdryck. Fortsatt orderläggande, efter startorder, samt bästa möjliga presentation i butik vittnar om deras tro och satsning på vårt koncept. Tillsammans med Migros har vi arbetat med lansering via PR, kostnadseffektiv influencer marknadsföring och digital marknadsföring. Lanseringen har redan genererat intresse från andra kedjor, caféer och möjliga framtida distributörspartners i Schweiz.

I tillägg till Schweiz kommer vi under maj även lansera DUG potatisdryck i Danmark. Vald partner är Salling Group och deras butikskoncept Fotex samt Bilka. Det är totalt 101 butiker som lanserar med två varianter; DUG Barista och DUG Unsweetened. Precis som i Schweiz, arbetar vi nu med det intresse från andra aktörer som inkommit efter att nyheten offentliggjorts.

Vår tyska distributör fortsätter dialogen med intresserade partners. Butiks- och cafékedjor är de kanaler som är aktuella i den närmsta framtiden.

April var startskottet för vår nyrekryterade internationella säljare som framöver kommer leda den europeiska expansionen. Det har redan mångdubblat antalet aktiva diskussioner av nya potentiella samarbeten som jag förväntar mig kommer synas i resultatet redan under andra halvan av 2023.

Många av dessa diskussioner tog sin början i våra montrar på IFE (International Food & Drink Event) och London Coffee Show. Under dessa två event var responsen unison: nya recept är riktigt bra, både i smak och hur det beter sig i kaffet.

Bortom Europa har arbetet med att lansera i Japan genom distributör fortgått. Vår tilltänkta partner har börjat presentera DUG potatisdryck till potentiella kunder i väntan på slutgiltigt importtillstånd. Planen är att lansera under sommaren till konsument.

Arbetet med att ingå licensavtal fortlöper positivt

Vidare fortsätter licensdiskussioner med flertal partners gällande hela vår produktportfölj; DUG potatisdryck, DUG smoothie, glass och köttalternativ. Den mest långtgående diskussionen sker i relation till Thailand som är världens femte största marknad för plantbaserade mjölkdrycker. Soja är den ledande grödan som bas idag, men alternativa grödor växer och intresset för nyheter är stort. Vår diskussion sker med en aktör som idag har flertal varumärken på marknaden och under april besökte de Lund för fördjupande diskussioner kring hur DUG potatisdryck är tänkt att tas till marknad samt optimal tillverkning och inköpsmodell.

Att inleda licensavtal har en något längre startsträcka än övriga affärsmodeller och jag ser framemot hur det kommer börja synas i resultatet möjligtvis redan under 2023, men framför allt under 2024.

I Sverige och Storbritannien klarnar bilden av möjligheter

Segmentet matindustrin, där vår DUG Unsweetened säljs i storpack, ökar tydligt i England. Att vår produkt har en hållbarhetsprofil, är allergivänlig och neutral i smak är drivande anledningar. I detta kvartal omsatte vi för 446 TSEK och kundernas prognos framöver visar på ökade möjligheter. Vi har dock inte prissatt produkten rätt från början samtidigt som vår produktion hållit ett högt pris. Båda delar förändras framåt och från och med starten på tredje kvartalet kommer denna omsättning ske med positiv bruttomarginal vilket inte har varit fallet under förra året och under det första kvartalet 2023.

Våra butikskedjekunder har inte visat samma positiva utveckling och vår närvaro i konsumentledet är idag begränsad och därför ser vi nu över hur vi adresserar det framöver.

I Sverige fortsätter vår DUG smoothie att expandera i återförsäljarledet. Fler och fler butiker, främst ICA, väljer att ta in den i sitt sortiment. En tydlig möjlighet till fortsatt expansion och försäljningsökning framöver.

Lagom till sommaren adderar vi en tredje smak, mango.

Fortsatt produkt- och patentexpansion

Samtidigt som vi fokuserar på att kommersialisera de produkter som redan är konsumentklara fortsätter vi arbetet med att expandera produkt- och patentportföljen ytterligare. I det väljer vi affärsmodell efter produkt.

Trolig produkt närmast kommersialisering ligger i utveckling av matlagningsgrädde, en form av crèmefraiche samt vispgrädde. Dessa kommer införlivas under DUG och erbjudas till industri- och butikskunder under det fjärde kvartalet 2023.

De olika formerna av grädde har samma unika egenskaper som vår potatisdryck. Hållbar, allergivänlig och hjälper att ”bygga” maträtter med en neutral smak. Produkterna har redan efterfrågats av marknaden och vi planerar att införliva de i vår redan existerande produktion och leverantörskedja.

Glassen är, förutom marknadsanpassad smaksättning, klar för kommersialisering och ambitionen är att erbjuda den genom licensavtal. Framför allt har våra asiatiska relationer visat intresse för just denna produkt, både i mjuk och hård konsistens och arbetet med smaksättningar har påbörjats tillsammans med potentiella licenstagare.

Avtalet med Scandi Standard kring vegetabiliskt alternativ till rött och vitt kött har under kvartalet omförhandlats till bådas fördel. Det ursprungliga avtalet gav Veg of Lund begränsad möjlighet till kommersialisering på egen hand. Vi kan nu föra diskussioner med internationella partners och ingå avtal i samförstånd med Scandi Standard. Det är en betydande förändring som gör att vi kan följa upp det stora intresse som internationella aktörer har visat för vår utveckling.

Året har börjat bra.

Vi har en produktportfölj som är uppdaterad och fler produkter i pipeline.

Vi har redan kommit in på nya marknader på ett bra, mer lönsamt sätt, och har fler diskussioner pågående.

Mycket återstår att göra men vi har en bra början och ser framemot att i 2023 förflytta oss framåt och göra året till något väsentligt annorlunda mot 2022.

Jag är övertygade om att så kommer bli fallet och hoppas visa det kvartal för kvartal framöver.

Fredrik Carling

Finansiell översikt

Försäljningsutveckling
Första kvartalet 2023

Under det första kvartalet uppgick Veg of Lunds nettoomsättning till 1 822 TSEK (455), en ökning om
400 procent. Som ny marknad uppgick Schweiz till 45% av försäljningen.

Rörelsens kostnader
Övriga externa kostnader
Övriga externa kostnader under första kvartalet var -6 693 TSEK (-15 995). Kostnaderna består främst av försäljningskostnader och marknadsföringskostnader om -3 023 TSEK.

I perioden belastar nedskrivning av potatisdryck baserade på det gamla receptet med 572 TSEK.

Personalkostnader
Personalkostnaderna för första kvartalet uppgick till -1 820 TSEK (-1 874).

Avskrivningar och nedskrivningar
Avskrivningar under första kvartalet uppgick till -52 TSEK (-52) främst hänförliga till avskrivningar av immateriella tillgångar.

Rörelseresultat (EBIT)
Rörelseresultatet under första kvartalet 2023 uppgick till -8 330 TSEK (-17 764) till följd av åtstramning och prioritering av kostnader.

Finansnetto
Det finansiella resultatet för första kvartalet uppgick till -287 TSEK (-235) och bestod i huvudsak av räntor kopplade till brygglån och konvertibla skuldebrev.

Resultat efter skatt
Resultat efter skatt för första kvartalet uppgick till -8 617 TSEK (-17 999).

Resultat per aktie
Resultat per aktie för första kvartalet uppgick till -0,35 kr (-1,47).

Kassaflöde, investeringar och finansiell ställning
Kassaflöde
Kassaflödet under första kvartalet 2023 uppgick till -6 698 TSEK (-6 432). Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -8 386 TSEK (-9 419).

Investeringar

Under första kvartalet uppgick investeringar i immateriella anläggningstillgångar till 163 TSEK (111) och avsåg bolagets patentansökningsprocesser. Inga investeringar i materiella anläggningstillgångar har gjorts under kvartalet. Inga investeringar i finansiella anläggningstillgångar har gjorts under året (–).

Förändring likvida medel

Likvida medel minskade under kvartalet med 6 698 TSEK (-6 436) till 1 587 TSEK (6 737).

Kapitalsituation

Styrelsen fortsätter att aktivt arbeta med samt utvärdera olika finansieringsalternativ för att säkerställa bolagets långfristiga finansiering och optimala kapitalstruktur.

Eget kapital

Det totala egna kapitalet i koncernen uppgick vid kvartalets utgång till – 2 437 TSEK (7 806) och eget kapital per aktie till -0,10 kr (0,61). Förändringen är hänförlig till årets förlust.

Moderbolaget
Veg of Lund AB:s verksamhet inkluderar förutom försäljning i Sverige även huvudkontorsfunktioner som koncern­övergripande ledning och administration.

Första kvartalet 2023

Nettoomsättning under första kvartalet 2023 ökade till 1 469 TSEK (1 308), varav koncernintern försäljning svarade för 415 TSEK (1 221). Resultat efter skatt uppgick till -6 000 TSEK (-10 171). Investeringar i materiella och immateriella anläggningstillgångar uppgick till 163 TSEK (111).

I övrigt hänvisas till informationen för koncernen.

Aktien och aktieägarna

Veg of Lunds aktie, kortnamn VOLAB och ISIN SE0013281979, är sedan 10 februari 2020 noterad på Nasdaq First North Growth Market. Antalet utestående aktier uppgår till totalt 24 617 624, motsvarande 24 617 624 röster. Antalet utestående teckningsoptioner uppgick till 576 920.

För perioden januari–mars 2023 uppgick genomsnittligt antal aktier till 24 617 624 och antalet aktier efter utspädning per 31 mars uppgick till 25 194 544.

Den 31 mars 2023 hade Veg of Lund AB (publ) 6 916 registrerade aktieägare (7 402).

Handel i aktien
Den totala likviditeten i aktien under första kvartalet 2023 uppgick till 10 MSEK (39,1). Antalet transaktioner för samma period uppgick till 4 267 (2 151 348). Den genomsnittliga volymen per transaktion ökade till 1 590 aktier (264). Dagsomsättningen för Veg of Lunds aktier under första kvartalet 2023 uppgick i genomsnitt till 106 026 aktier och genomsnittspriset uppgick till 1,41 kr.

Ägarstruktur den 31 mars 2023

Namn

Antal aktier och röster

Andel av kapital och röster, %

Einar Haugland via bolag

Anders Färnqvist

Eva Tornberg via bolag

Avanza Pension

Anders Hättmark via bolag

Kenneth Eriksson

Torbjörn Malmsjö

Nordnet Pensionsförsäkring

Försäkringsbolaget Skandia

Jan Emilsson

Övriga aktieägare

Övriga upplysningar

Anställda
Medelantalet anställda i koncernen uppgick under kvartalet till 7 (9).

Årsstämma 2023

Årsstämma avseende verksamhetsår 2022 kommer hållas i bolagets lokaler på Scheelevägen 22, Lund. Datumet är ännu ej fastställt. Mer information finns på bolagets webbplats.

Utdelning

Styrelsen föreslår till årsstämman att inte lämna någon aktieutdelning för verksamhetsåret 2022 (–).

Utdelningspolicy

Veg of Lund har inte antagit någon utdelningspolicy och har inte beslutat om någon vinstutdelning för verksamhetsåret 2022. Bolagets styrelse har för närvarande inte någon avsikt att föreslå någon utdelning. Eventuella framtida utdelningar beslutas av aktieägarna på bolagsstämmor och kommer bland annat vara baserat på bolagets lönsamhet, utveckling, och/eller finansiella ställning.

Kommande rapporttillfällen

Delårsrapport april–juni 2023  24 augusti 2023

Delårsrapport juli–september 2023 9 november 2023

Delårsrapport oktober–december 2023 15 februari 2024

Väsentliga transaktioner med närstående
Under första kvartalet 2023 uppgick bolagets transaktioner med närstående till sammanlagt
180 TSEK (273). Samtliga transaktioner har skett på marknadsmässiga villkor.

Redovisningsprinciper

Bokslutskommunikén är upprättad i enlighet med årsredovisningslagen och BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3).

Väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer
Veg of Lund arbetar kontinuerligt med att identifiera, utvärdera och hantera olika risker och exponeringar som koncernen ställs inför. Veg of Lunds finansiella ställning och resultat är påverkas av olika riskfaktorer som ska beaktas vid en bedömning av bolaget och dess framtida resultat.

De risker och osäkerhetsfaktorer som Veg of Lunds verksamhet exponeras för beskrivs på sidan 29 i bolagets årsredovisning för 2022. Enligt Veg of Lunds bedömning har inga väsentliga förändringar i dessa risker eller osäkerhetsfaktorer skett efter årsredovisningens avlämnande.

Effekter av kriget i Ukraina

Kriget i Ukraina får ekonomiska konsekvenser främst via handel och globala råvarupriser. Det påverkar Veg of Lund såväl som alla andra livsmedelsbolag. För Veg of Lund betyder detta i huvudsak ökade råvarupriser, brist på vissa insatsvaror samt längre leveranstider, vilket kan störa produktionen. Bedömning sker löpande och kommer att redovisas i kommande rapporter och vid behov kompletteras med information genom pressmeddelanden.

Certified adviser

Bolagets certified adviser är Mangold Fondkommission AB, telefon 08-5030 15 50 och e-post ca@mangold.se.

Intygande
Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande bild av koncernens och moderbolagets verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhets­faktorer som moderbolaget och de bolag som ingår i koncernen står inför.

Lund den 11 maj 2023

Eva Tornberg

Styrelseordförande

Roger Johansson                         Linda Neckmar                          Fredrik Carling

styrelseledamot              styrelseledamot                         verkställande direktör

Rapporten har ej varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Koncernens resultaträkning

Övriga rörelseintäkter

Summa intäkter

Rörelsens kostnader

Handelsvaror

-1 599

-2 500

-6 693

-15 955

-35 524

-1 820

-1 874

-8 609

Övriga rörelsekostnader

Ränteintäkter och liknande resultatposter

Räntekostnader och liknande resultatposter

-3 122

Resultat från finansiella poster

-2 492

Resultat före skatt (EBT)

Skatt

Antal aktier

Antal aktier i genomsnitt

Resultat per aktie, före och efter utspädning, kr

-0,35

-1,47

-3,41

Periodens resultat såväl som totalresultat är i sin helhet hänförligt till moderbolagets aktie­ägare.

Bolaget har tre program med teckningsoptioner 2020/2023, 2021/2024 samt TO2. Mer information kring de två första programmen finns i årsredovisningen för verksamhetsår 2022.

Teckningsoptioner av serie TO2

Styrelsen beslutade den 23 december 2022, med stöd av bemyndigandet från årsstämman den 11 maj 2022, om en emission av totalt 4 923 524 Teckningsoptioner som tecknades av Bolaget för att vederlagsfritt delas ut till befintliga aktieägare i Bolaget.

De vederlagsfria Teckningsoptionerna till Bolagets aktieägare emitteras som en del i Bolagets långsiktiga finansieringsplan och kan tillföra Bolaget ytterligare cirka 10,8 – 21,7 MSEK före avdrag för emissionskostnader.

Den som var aktieägare i Veg of Lund på avstämningsdagen den 16 januari 2023 erhöll en (1) Teckningsoption per fem (5) innehavda aktier. En (1) Teckningsoption ger rätt att teckna en (1) ny aktie i Bolaget under perioden 7 juni 2023 till och med den 21 juni 2023 till en teckningskurs motsvarande 70 procent av den volymvägda genomsnittliga aktiekursen för Bolagets aktie under 10 handelsdagar föregående teckningsperioden, dock lägst 2,20 SEK och högst 4,40 SEK.

Koncernens balansräkning

31 dec

TILLGÅNGAR

Immateriella anläggningstillgångar

Balanserade utgifter för utvecklingsarbete

Patent, varumärken, licenser

Summa immateriella anläggningstillgångar

Materiella anläggningstillgångar

Inventarier, verktyg och installationer

Summa materiella anläggningstillgångar

Finansiella anläggningstillgångar

Långfristiga fordringar

Summa finansiella anläggningstillgångar

Summa anläggningstillgångar

Varulager m.m.

Färdiga varor och handelsvaror

Råvaror

Förskott för varor och tjänster

Summa varulager m.m.

Kortfristiga fordringar

Kundfordringar

Övriga fordringar

Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter

Summa kortfristiga fordringar

Kassa och bank

Summa omsättningstillgångar

SUMMA TILLGÅNGAR

31 dec

EGET KAPITAL OCH SKULDER

Aktiekapital

Annat eget kapital

-116 035

-79 716

Summa eget kapital

-2 437

SKULDER

Kortfristiga skulder

Finansiell skuld

Leverantörsskulder

Övriga kortfristiga skulder

Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter

Summa kortfristiga skulder

Summa skulder

SUMMA EGET KAPITAL OCH SKULDER

Förändring i koncernens eget kapital

Aktie-

Koncernens kassaflödesanalys

Rörelseresultat före finansiella poster

-42 787

Justeringar för poster som inte ingår i kassaflödet

Betald skatt

Erlagd ränta

Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapitalet

-8 579

-6 699

-6 432

-4 930

Likvida medel vid årets början

Valutaeffekt i likvida medel

Likvida medel vid årets slut

Sammanfattning av moderbolagets finansiella rapporter

Övriga rörelseintäkter

Rörelsens intäkter

Handelsvaror

-1 249

-1 316

-4 642

-4 304

-8 067

-23 780

-1 592

-1 845

-7 980

Övriga rörelsekostnader

-5 716

-9 939

-30 370

Finansnetto

-20 106

Resultat före skatt (EBT)

-6 000

-10 171

-50 476

-6 000

-10 171

-50 476

Tillgångar

Immateriella anläggningstillgångar

Materiella anläggningstillgångar

Finansiella anläggningstillgångar

Summa anläggningstillgångar

Varulager m.m.

Kortfristiga fordringar

Kassa och bank

Summa omsättningstillgångar

Summa tillgångar

Eget kapital och skulder

Kortfristiga skulder

Summa eget kapital och skulder

Definitioner och ordlista

Allmänt

Alla belopp i tabeller är i tkr om inget annat anges. Alla värden inom parentes är jämförelsesiffror för samma period föregående år om inget annat anges.

Nyckeltalsdefinitioner

Nedan anges Veg of Lund definitioner av ett antal alternativa nyckeltal som inte har definierats eller specificerats enligt BFNAR (”Alternativa Nyckeltal”). Veg of Lund bedömer att dessa alternativa nyckeltal används av vissa investerare, värdepappersanalytiker och andra intressenter som kompletterande mått på resultatutveckling och finansiell ställning. Dessa alternativa nyckeltal har, om inget annat anges, inte reviderats och ska inte betraktas enskilt eller som ett alternativ till nyckeltal framtagna i enlighet med BFNAR. Dessutom bör sådana alternativa nyckeltal, såsom Veg of Lund har definierat dem, inte jämföras med andra nyckeltal med liknande namn som används av andra bolag. Detta beror på att dessa alternativa nyckeltal inte alltid definieras på samma sätt och andra bolag kan ha beräknat dem på ett annat sätt än Veg of Lund.

Marginaler

Bruttomarginal, %

Bruttoresultat i relation till nettoomsättning.

Används för att mäta produktlönsamheten.

EBITDA-marginal, %

EBITDA i relation till nettoomsättning.

Bolaget anser att EBITDA-marginal är ett användbart nyckeltal tillsammans med ökning nettoomsättning vid övervakning av värdeskapande.

Rörelsemarginal
(EBIT-marginal), %

Rörelseresultat i relation till nettoomsättningen.

Bolaget anser att rörelsemarginal är ett användbart nyckeltal tillsammans med omsättnings­tillväxt vid övervakning av värdeskapande.

Vinstmarginal, %

Periodens resultat efter skatt i relation till nettoomsättning.

Nyckeltal som visar hur mycket värde som tillfaller aktieägare i bolaget.

Avkastning

Soliditet, %

Eget kapital i relation till totala tillgångar.

Bolaget har valt att redovisa nyckeltalet Soliditet då det visar på bolagets fortlevnadsgrad.

Data per aktie

Antal aktier

Antal utestående aktier vid rapportperiodens utgång.

Antal aktier i genomsnitt

Vägt genomsnitt av antalet utestående aktier under perioden med tillägg för ett vägt antal aktier som tillkommer om samtliga potentiella aktier, som ger upphov till utspädning, konverteras till aktier.

Eget kapital per aktie

Eget kapital genom antal utestående aktier efter utspädning.

Mått som visar ägarnas andel av Veg of Lunds totala nettotillgångar per aktie.

Resultat per aktie, före och efter utspädning, SEK

Resultat efter skatt genom genomsnittligt antal utestående aktier före och efter utspädning.

Övriga definitioner

Nettoomsättning

Bolagets intäkter från den ordinarie verksamheten.

EBITDA

Rörelseresultat före av- och nedskrivningar av materiella och immateriella anläggnings­tillgångar.

Bolaget har valt att visa nyckel­talet EBITDA då detta visar rörelsens underliggande resultat rensat från effekten av avskrivningar vilket ger ett mer jämförbart resultatmått över tid då avskrivningar vilket ger ett mer jämförbart resultatmått över tid då avskrivningar avser historiska investeringar.

Rörelseresultat (EBIT)

Rörelseresultat före finansiella poster.

Årets resultat.

Balansomslutning

Summan av bolagets alla tillgångar.

Kassaflöde från den löpande verksamheten

Kassaflöde från den löpande verksamheten inklusive förändring i rörelsekapital och före kassaflöde från investerings- och finansierings­verksamhet.

Kassaflöde från den löpande verksamheten används som ett mått på det kassaflöde som verksamheten genererar före investeringar och finansiering.

Medelantalet anställda

Genomsnittligt antal anställda i bolaget under perioden.

Veg of Lund AB (publ) utvecklar unika växtbaserade livsmedel som möter konsumenternas krav på smak och hållbarhet. Bolaget har rötter i forskning vid Lunds universitet och äger patenterade metoder för att utveckla nya matkategorier inom den snabbväxande marknaden för växtbaserade livsmedel. Veg of Lunds klimat­smarta och smakrika produkter säljs i Europa och Asien under varumärket DUG®. Bolagets aktie är noterad på Nasdaq First North Growth Market under ticker VOLAB. Läs mer på ir.vegoflund.se.

Affärsidé
Veg of Lund ska utveckla en produktportfölj med patenterade produkter under Bolagets konsument­varu­märke DUG, som ingrediens inom matindustrin och restaurangbranschen samt genom licensiering av Bolagets patenterade emulsionsteknologi. Bolaget ska med en flexibel affärsmodell adressera marknaden för växtbaserade livsmedel på global nivå.

Mål
Ekonomiskt och finansiellt mål

Veg of Lund har som ekonomiskt mål att att i snabb takt via sin hybridmodell expandera till nya marknader.

Bolagets har som finansiellt mål att år 2025 nå en omsättning om 420 MSEK med ett positivt rörelseresultat.

För mer information kontakta:
Fredrik Carling, verkställande direktör.

DUG Smoothie introducerades på den svenska marknaden i november 2022. Tidigare uppskattade My Foodie har blivit införlivad i DUG varumärket och möter en efterfrågan på ett växtbaserat, allergenfritt mellanmål med marknadens lägsta fruktsockerhalt. Under 2023 planeras internationell lansering.

P1627#y1

För mer information om våra supergoda, hälsosamma och krämiga potatisbaserade drycker,

besök dugdrinks.com.

Fredrik Carling
CEO, Veg of Lund
fredrik.carling@vegoflund.se

Veg of Lund AB (publ) utvecklar, marknadsför och säljer växtbaserade livsmedel som möter konsumenternas krav på smak och hållbarhet. Veg of Lund har sina rötter i forskning vid Lunds universitet och bolagets affärsidé är att använda sin kunskap, egna patenterade metoder och innovativa lösningar för att utveckla och sälja välsmakande, klimatsmarta och närproducerade produkter baserade på potatis. Veg of Lund erbjuder alternativ till mejeriprodukter (mjölkdryck) och mellanmål (smoothies) samt utvecklar köttalternativ. Bolagets produkter säljs under varumärket DUG till konsumenter, restauranger och matföretag i Sverige, Schweiz, England och Irland. Bolaget har ambitionen att expandera framför allt i Europa och Asien. Aktien är noterad på Nasdaq First North och handlas under namnet VOLAB. Läs mer på ir.vegoflund.se. Mangold Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser och kan kontaktas via telefon: 08-5030 15 50 eller e-post: ca@mangold.se.

400% ökad omsättning till halva kostnadsmassan visar början på hur vår uppdaterade strategi påverkar resultatet i en positiv riktning. Året har börjat bra och utsikterna för ett väsentligt bättre 2023 mot 2022 är goda.
Fredrik Carling, VD