Skånsk säljstart för Veg of Lunds växtbaserade dryck DUG

Veg of Lund lanserar sin nya växtbaserade dryck, DUG®, i Sverige. Första butikskedja i Skåne att erbjuda sina kunder ett alternativ till animalisk mjölk och andra växt­baserade drycker är ICA Malmborgs med totalt sex butiker i Malmö och Lund.

”Lanseringen är ett viktigt steg för Veg of Lund och vi ser fram emot att möta konsumenterna med vår krämiga och välbalanserade potatisbaserade dryck. Vi har utvecklat en produkt som uppfyller många krav som medvetna kunder ställer på växtbaserade livsmedel ur smak-, hälso- och klimatperspektiv. Därför är vi övertygade om att DUG® kan ta en ledande position på den svenska livsmedelsmarknaden”, säger Thomas Olander, VD för Veg of Lund.

”Från och med nästa vecka erbjuder vi DUG i alla våra sex butiker: Erikslust, Mobilia, Limhamn och Caroli city samt Clemenstorget och Tuna i Lund. Vi är stolta att var den första grupperingen i Skåne att lansera DUG. Växtbaserade produkter är något som vi tycker är extremt viktigt varuavsnitt. De senaste tre åren har tillväxten i ICA Malmborgs butiker varit över 40 procent och vi är extra glada när kategorin växer med DUG som också är en viktig produkt i vårt lokala tänk”, säger VD Mats Lundin, ICA Malmborgs Erikslust. ”ICA Malmborgs-gruppen har funnit sedan 1954 och idag består den av fyra Kvantum butiker i Malmö och två i Lund. Tillsammans omsätter vi 1,4 miljarder kronor och har ca 150 000 betalande kunder i veckan. Vi ligger i framkant när det gäller hållbarhetstänk och senast var vi nominerade i tolv kategorier i White Guide Green och vann årets mest hållbara butik år 2020.”

”Vi har en bra produkt som vi är stolta över. Smak och det låga klimatavtrycket har imponerat på såväl konsument- som expertpaneler. Vårt val att använda potatis som bas gör att vi har en superhållbar dryck. Potatisen behöver inte mycket alls för att växa och frodas. Det gör den superhållbar i jämförelse med andra grödor som sojabönor, mandel eller havre. För att inte tala om mejeriprodukter”, säger Thomas Olander.

DUG finns i tre smaker: Original, Barista och Unsweetened. Mer information om klimatavtryck och vilka återförsäljare som erbjuder DUG finns på den nya webbplatsen, dugdrinks.com. Här har Veg of Lund samlat all information om de olika versionerna, dess klimatavtryck, näringsvärde och all den genialitet som finns i valet av potatis.

Thomas Olander (VD)

Veg of Lund utvecklar unika växtbaserade livsmedel som möter konsumenternas krav på smak och hållbarhet. Bolaget har rötter i forskning vid Lunds universitet och äger patenterade metoder för att utveckla nya matkategorier inom den snabbväxande marknaden för växtbaserade livsmedel. Veg of Lunds klimatsmarta och smakrika produkter säljs i Europa och Asien under varumärkena DUG® och MyFoodie®. Bolagets aktier noterade på Nasdaq First North Growth Market under ticker VOLAB. Läs mer på ir.vegoflund.se. Eminova Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser och kan kontaktas via telefon: 08-684 211 10 eller e-post: adviser@eminova.se.

Veg of Lund lanserar sin nya växtbaserade dryck, DUG®, i Skåne. ICA Malmborgs först att erbjuda sina kunder ett alternativ till animalisk mjölk och andra växt­baserade drycker.

Thomas Olander, VD för Veg of Lund