Veg of Lund AB: Bokslutskommuniké 2022

Första stegen i implementering av ny strategi tagna

Oktober–december 2022

• Nettoomsättningen uppgick till 667 TSEK (1 304).
  • Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar, EBITDA, uppgick till -8 434 TSEK
    (-8 987) och EBIT uppgick till -8 486 TSEK (-9 766).
  • Resultatet efter skatt uppgick till -10 652 TSEK (-9 719).

Januari–december 2022

• Nettoomsättningen uppgick till 2 541 TSEK (2 573).
  • Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar, EBITDA, uppgick till -42 580 TSEK
    (-22 500) och EBIT uppgick till -42 787 TSEK (-17 325).
  • Resultatet efter skatt uppgick till -45 279 TSEK (-23 754).

Väsentliga händelser oktober–december 2022

• Anders Gustafsson och Rolf Bjerndell väljs in i Veg of Lund AB:s styrelse.
  • Veg of Lund genomförde en riktad nyemission av aktier för konvertering av brygg­finansiering samt beslutar om tilldelning av aktier med anledning av två långivares utnyttjande av teckningsoptioner.
  • CFO Emma Källqvist lämnade tjänsten som CFO i Veg of Lund under november månad.
  • Cecilia Strandberg tillträdde som interim CFO i Veg of Lund under november månad.
  • Styrelsen beslutade om en företrädesemission av aktier om ca 30,9 MSEK.
  • Veg of Lund AB offentliggjorde utfall i företrädesemissionen. Emissionen tecknas till 70 procent.
  • Veg of Lund genomförde riktad nyemission av aktier till garanter i samband med avslutad företrädesemission samt emitterar vederlagsfria teckningsoptioner till befintliga aktieägare.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

• Schweiziska livsmedelskedjan Migros lanserar DUG i 486 butiker.
  • Veg of Lund går in i Tyskland med partner distributör.

Koncernens nyckeltal i sammandrag (se definitioner på sid. 15)

TSEK Q42022 Q42021 Helår2022 Helår2021
Nettoomsättning 667 1 304 2 541 2 573
Bruttomarginal, % -46 28 2 26
EBITDA -8 434 -8 987 -42 580 -22 500
EBITDA-marginal, % Neg. Neg. Neg. Neg.
Rörelseresultat (EBIT) -8 486 -9 766 -42 787 -23 641
Rörelsemarginal (EBIT-marginal), % Neg. Neg. Neg. Neg.
Resultat efter skatt -10 652 -9 719 -45 279 -23 754
Vinstmarginal, % Neg. Neg. Neg. Neg.
Resultat per aktie, före och efter utspädning, kr -0,70 -0,80 -3,41 -2,10
Soliditet, % 35 75 35 75
Eget kapital per aktie, kr 0,26 1,60 0,26 1,60
Balansomslutning 18 071 25 971 18 071 25 971
Kassaflöde från den löpande verksamheten -9 367 -13 233 -35 714 -31 484
Medelantalet anställda 7 6 9 5

Fokus på tillväxt

Under fjärde kvartalet har mitt fokus varit att skapa förutsättningar för resultat som driver tillväxt och långsiktigt tar bolaget mot lönsamhet. Bolagets strategi som lades fast under 2022 ger oss en tydlig karta. Kostnadseffektiv tillväxt med hastighet nås bäst genom att komplettera nuvarande affärsmodell med två, nya och tydliga ben: distributörsförsäljning samt licensförsäljning.

Vi har pågående förhandlingar i båda delar och med nyligen signerade avtalet med en tysk distributör tar vi steget in i Tyskland. Det första avtalet är därmed på plats och jag förväntar mig att kunna presentera fler liknande samarbeten i närtid. Inklusive tidigare kommunicerad avsiktsförklaring av licenspartner för Thailand och Vietnam där planen är att lansera under 2023.

Vi har en del förutsättningar på plats, med ett starkt varumärke, mer uppskattade produkter och rätt samarbetsparter kan vi expandera. Andra viktiga förutsättningar för en framgångsrik resa är finansiering och smarta vägval. I den senare delen återstår en del arbete men jag och styrelsen är övertygade om att bolaget har de nödvändiga delarna på en plats för att möjliggöra tillväxt under 2023.

Med produktion i England och norra Tyskland har vi nu en mer trygg bas som ger oss möjligheter att etablera försäljning i länder på den europeiska kontinenten. Ett resultat av avtalet med ny producent är det avtal som vi tecknat med den schweiziska livsmedelskedjan Migros för lansering av DUG från och med mars månad. Lansering i 486 butiker och ett ordervärde för lanseringen om ca 59 000 EUR vittnar om deras tro på oss och vår patenterade potatisdryck. I Europa, bortom Sverige och Storbritannien, kommer vi endast arbeta direkt mot återförsäljarledet med större enskilda kedjor och god lönsamhet. Bredare lanseringar i Europa kommer ske genom distributör och licenssamarbeten.

Marknaden i Storbritannien och Irland visar en god utveckling och mina kollegor gör ett utmärkt arbete för att etablera DUG i flera kanaler. Vi har ett bra samarbete med ledande dagligvarukedjor och online-kanaler samt en växande försäljning till matföretag som tillagar vegetariska måltider och ser att DUG ger dem fördelar genom att kunna använda våra allergenvänliga produkter med lågt klimatavtryck.

Uppdaterad och stärkt produktportfölj

För ett livsmedelsbolag som utvecklar nya produkter är det avgörande att vara nära kunder och konsumenter för att bolaget ska nå framgångar. Detta arbete pågår varje dag, och ibland gör vi en större uppdatering, den senaste under fjärde kvartalet med ett nytt recept för vår potatisdryck, DUG.

För några veckor sedan inleddes försäljningen av samtliga tre uppdaterade varianter av DUG (Original, Barista och Unsweetened). I tester med vår ursprungliga respektive uppdaterat recept svarar konsumenterna att de får en betydligt bättre smakupplevelse i kaffet, till frukostflingorna och matlagningen. Detta med färre tillsatta ingredienser, mer mjölkliknande utseende och smak och ännu bättre giftermål i kaffet utan att förlora de fördelar som DUG alltid haft. Vi är optimistiska att det nya receptet tas emot bra i våra befintliga marknader och får en snabb etablering i länder där vi etappvis startar försäljning under 2023.

I november lanserades DUG Smoothie i Sverige och vi noterade ett bra intresse för vårt allergenfria mellanmål med marknadens lägsta fruktsockerhalt. Försäljningen har inletts i Sverige och vi avser att lansera i fler marknader under 2023.

Under fjärde kvartalet 2022 har det strategiska arbetet avseende vegetabiliskt alternativ för vitt och rött kött fortsatt i samarbete med Scandi Standard. Vår bedömning är att vi har en produkt redo för kommersialisering men arbetet med kommersialisering inte fortsatt enligt ursprungliga tidsramen. Vi fortsätter arbetet med Scandi Standard samtidigt som vi överväger alternativa samarbetspartners inom ramen för existerande avtal med Scandi Standard.

Vi fortsätter även att stärka vår patentportfölj, senast fick vi bekräftat från Europapatentverket att den avser att godkänna vårt patent för ”Vegan potato emulsion” som definierar Veg of Lunds unika vegetabiliska mjölkalternativ. Det kommande patentskyddet täcker den europeiska marknaden, som kan uppgå till 39 länder. Vi kommer att addera nya produktkategorier löpande, vilka kommer att inkludera fler växtbaserade mejeriprodukter som glass, där vi för diskussioner med kommersiella partners för smaksättning samt kommersiell utrullning.

Finansiell bas för expansion

Företrädesemissionen som slutfördes i december 2022 gav oss ett kapitaltillskott som vi till del har använt för att minska skulder och därmed finansiella kostnader. Men främst innebär det att vi nu kan sikta framåt.  Under 2023 avser vi löpande att stärka finansieringen för att möjliggöra implementering av vår hybrid-affärsmodell (inkl. distributör och licenspartners) och på så sätt börja sälja våra existerande produkter på fler marknader inom Europa och Asien mer kostnadseffektivt samt utveckla nya livsmedelsprodukter baserade på våra patent inom kategorierna mejeri- och köttalternativ.

Resultatet för helåret 2022 och kvartal 4 2022 visar hur, efter en kostsam inledning på året, vi nu har hittat en mer kostnadseffektiv nivå i kvartal 4 som vi går in i 2023 med. Jag ser framför mig att 2023 kommer bli ett väldigt annorlunda år mot 2022, med förbättrat resultat. Vi kommer framöver ta balanserade val för att driva tillväxt och expansion mot lägre kostnad än historiskt.

Vid den extra bolagsstämman den 9 december 2022 valdes två nya styrelseledamöter, Anders Gustafsson och Rolf Bjerndell. De två nya ledamöterna bidrar med viktig kompetens, Anders Gustafsson är marknads­direktör för Tetra Pak Vietnam och har lång erfarenhet från försäljning och distribution av livsmedel på flera marknader i Sydostasien. Rolf Bjerndell är styrelseordförande i bland annat Aventure AB och GlucaNova AB. Han har arbetat inom flertalet livsmedelsbolag, bland annat som VD för Skånemejerier samt som styrelseledamot i Oatly, Probi och Brämhult.

Jag ser fram emot att arbeta med hela styrelsen, mina kolleger och samarbetspartners för att implementera vår expansionsstrategi under 2023.

Denna information är sådan som Veg of Lund AB (publ) är skyldigt att offentlig­göra enligt EU:s marknadsmiss­bruks­förordning. Informationen lämnades, genom nedan­stående kontakt­-persons försorg, för offentlig­görande den
16 februari 2023, klockan 08.30 CET.

För mer information kontakta:
Fredrik Carling, vd.

E-post:  fredrik.carling@vegoflund.se

Denna rapport samt övrig ekonomisk information och pressmeddelanden finns på bolagets webbplats, ir.vegoflund.se

Första stegen i implementering av ny strategi tagna

Fredrik Carling, Verkställande direktör