Veg of Lund lanserar DUG Mango Smoothie på den svenska marknaden

Veg of Lund introducerar en helt ny smak av DUG smoothie. Den nya mangosmoothien har marknadens lägsta fruktsockerhalt, är helt allergenfri och är en källa till omega 3.

Med DUG Mango Smoothie utökar Veg of Lund sitt utbud av unika växtbaserade livsmedel under varumärket DUG®. Mangosmoothien har en smak av sommar och möter konsumenternas efterfrågan på växtbaserade allergenfria mellanmål med en tydlig smak och låg fruktsockerhalt.

”Det är väldigt motiverande att se hur väl våra kontinuerliga produktnyheter mottas av konsumenterna”, säger Fredrik Carling, vd för Veg of Lund.

Försäljningen inleds på den svenska marknaden genom Veg of Lunds försäljningspartner First Class Brands (”FCB”) som har stor erfarenhet av snabbrörliga konsumentprodukter. FCB är ett dotterbolag till Humble Group och driver distribution, varumärkesutveckling och säljbearbetning inom den svenska dagligvaruhandeln med hälso- och hållbarhetsfokuserade varumärken som Pro!Brands, HealthyCo, Aloes, Tweek, The Humble Co. och Pändy.

”Vi ser att det finns en efterfrågan på nyttiga smoothies som dessutom är bra för människan och planeten. Mangosmoothien är verkligen en favorit i vår säljkår”, säger Felipe Garay, vd för First Class Brands.

Produktion och förpackning sker i Sverige. Försäljningen inleds i utvalda ICA-butiker.

Fredrik Carling, verkställande direktör

Veg of Lund AB (publ) utvecklar, marknadsför och säljer växtbaserade livsmedel som möter konsumenternas krav på smak och hållbarhet. Veg of Lund har sina rötter i forskning vid Lunds universitet och bolagets affärsidé är att använda sin kunskap, egna patenterade metoder och innovativa lösningar för att utveckla och sälja välsmakande, klimatsmarta och närproducerade produkter baserade på potatis. Veg of Lund erbjuder alternativ till mejeriprodukter (mjölkdryck) och mellanmål (smoothies) samt utvecklar köttalternativ. Bolagets produkter säljs under varumärket DUG till konsumenter, restauranger och matföretag i Sverige, Schweiz, Danmark, England och Irland. Bolaget har ambitionen att expandera framför allt i Europa och Asien. Aktien är noterad på Nasdaq First North och handlas under namnet VOLAB. Läs mer på ir.vegoflund.se. Mangold Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser och kan kontaktas via telefon: 08-5030 15 50 eller e-post: ca@mangold.se.